Fiat en Jeep behoren voortaan tot één concern. Hun eerste liefdeskind is de Jeep Renegade, de eerste Jeep die in Italië van de montagelijn loopt.

Vormgeving

De Jeep Renegade deelt zijn onderstel en aandrijflijn met de Fiat 500X en wordt gekenmerkt door een hoekig koetswerk, dat volledig bij de traditie van Jeep aansluit, maar niet bepaald windvriendelijk is.

Interieur

Deze compacte SUV neemt het op tegen succesmodellen als de Opel Mokka en Renault Captur. Het interieur is op een originele manier aangekleed en achterin is veel beenruimte. Ook de koffer heeft een aanzienlijk formaat. In- en uitstappen gaat vlot.

Rijgedrag

We reden met de 1,6 liter turbodiesel, goed voor 120 pk. Met deze motor, gekoppeld aan een precies schakelende manuele zesbak, is enkel voorwielaandrijving mogelijk. Wie de Jeep Renegade als 4×4 wil, moet kiezen voor de 2.0 turbodiesel met 140 of 170 pk en een handgeschakelde zesbak of een automaat met maar liefst negen overbrengingen. Het hoekige koetswerk zorgt voor veel windgeruis en verhoogt het verbruik. De Renegade is een aangename kompaan met een gretige motor, maar geen comfortbak.

  • Jeep Renegade
TESTWAGEN
 1.6 (diesel), 120 pk
TESTVERBRUIK
6,8 l/100 km
CO₂-EMISSIE
120 g/km
BUDGET
basisprijs: € 14.990
BIV: € 599,59
verkeersbelasting: € 314,79
PLUS
  • origineel design van koetswerk en interieur
  • ruim interieur
  • gretige motor
  • vlot schakelende versnellingsbak
MIN
  • niet echt zuinig
  • motorgeluid
  • windgeruis
  • harde vering
Vorig artikelWeekendje weg naar het Mullerthal in Luxemburg
Volgend artikelGetest: Jaguar XE