Gezinswagen grote gezinnen met 3, 4 of 5 kinderen

De juiste gezinswagen kiezen wordt met de dag moeilijker. Maar wat als je ook nog eens rekening moet houden met drie, vier of zelfs vijf kinderen? VAB-Magazine zocht drie auto’s voor grote gezinnen.

3 kinderen: SsangYong XLV

Door de hoge achterbouw heeft deze gezinswagen een plaatsaanbod dat je normaal alleen in een hoger (en dus duurder) segment vindt. Invloed op het rijgedrag heeft de laadbak trouwens niet, al doe je er wel goed aan om voor de turbodiesel te opteren. Niet meteen een modieuze keuze, maar beter dan de benzine die daadkracht mist om een volgeladen XLV overtuigend vlot te trekken. De eerlijkheid gebiedt ons wel te stellen dat deze Aziaat niet de beste van de klas is als het op botsveiligheid aankomt. Euro NCAP kent hem slechts drie van de vijf sterren toe, wat eigenlijk niet meer van deze tijd is. Een deel van dat slechte rapport gaat op conto van het gebrek aan moderne veiligheidssnufjes (die zelfs niet optioneel te verkrijgen zijn), maar dan nog hebben de Zuid-Koreanen duidelijk beknibbeld op sterke staalsoorten.

Praktisch

Aantal zitplaatsen: 5
Geschikt voor: 3 kinderen
Vanafprijs: € 16.490
Koffervolume: 720-1440 l
Afmetingen (l/b/h): 4,44/1,79/1,60 m
Maximaal laadvermogen: 490 kg
NCAP-score: 3/5
Motoren: 1 benzine en 1 turbodiesel
CO2-uitstoot: 117-184 g/km

4 kinderen: Skoda Kodiaq

Een echte gezinswagen die alles heeft om het in autoland te maken: een hoge zit, een gedegen afwerking en tal van praktische oplossingen voor courante ergernissen. Skoda’s nieuwste werkt ook als 5+2, tenminste als de passagiers op de middenbank attent zijn. Die bank kun je namelijk verschuiven om meer beenruimte op de derde rij te creëren, net zoals de rugleuning verstelbaar is. Met als gevolg dat zelfs volwassenen ‘in de koffer’ kunnen plaatsnemen voor korte ritten, terwijl kinderen er zelfs royaal zitten. Zorg wel dat je de truc onder de knie hebt om de achterbank weg te klappen, want anders is de instap naar de derde rij acrobatenwerk. Zowel motorisch als qua veiligheid is de Kodiaq tot slot helemaal bij de les, dus die kunnen we van harte aanbevelen.

Praktisch

Aantal zitplaatsen: 7
Geschikt voor: 5 kinderen
Vanafprijs: € 27.120
Koffervolume: 560-2065 l
Afmetingen (l/b/h): 4,69/1,88/1,65 m
Maximaal laadvermogen: 650 kg
NCAP-score: 5/5
Motoren: 2 benzines en 1 diesel
CO2-uitstoot: 129-170 gram/km

5 kinderen: Volkswagen Multivan

In de getoonde configuratie biedt de Volkswagen Multivan (met lange wielbasis) plaats aan zeven personen: twee voorin, twee in het midden (op stoelen die 360 graden kunnen draaien) en drie achterin. Daartussen kun je nog een tafel installeren. Met zijn zessen achterin kan trouwens ook, maar dan moeten de individuele zetels met armsteunen wijken. Compact is het oerbusje niet, maar wel zo handig als gezinswagen om veel mensen in alle comfort mee te vervoeren. Dat het gevaarte van dik twee ton zich dankzij een puike automaat toch als een normale personenwagen laat besturen, is een pluim voor de ingenieurs uit Wolfsburg. Dat de Bulli officieel één ster laat liggen bij de botsproef heeft trouwens niets met de veiligheid van de inzittenden te maken. Wel met een gebrek aan actieve veiligheidsfeatures bij de crashtest van 2013, maar dat gebrek is sinds de modelwissel van 2016 opgelost. Tot slot nog een tip: is de Multivan boven je budget, kijk dan eens naar de eenvoudigere Caravelle die een stuk beterkoop is.

Praktisch

Aantal zitplaatsen: 8
Geschikt voor: 6 kinderen
Vanafprijs: € 33.180
Koffervolume: 560-2065 l
Afmetingen (l/b/h): 5,40/2,29/1,95 m
Maximaal laadvermogen: 953 kg
NCAP-score: 4/5
Motoren: 1 benzine en 1 diesel
CO2-uitstoot: 158-212 gram/km

Gezinswagen gezocht? Bezint eer ge begint!

Na een woning is een gezinswagen één van de dikste strepen door de rekening, zeker als het huishouden meer dan twee kinderen telt. Volg daarom deze tips om geen kater aan het avontuur over te houden.

  1. Ga met z’n allen proefrijden. Of een auto geschikt is voor het hele gezin, dat weet je alleen als je hem samen gaat ‘passen’. En ja: daar horen ook courante bagage-items, zoals inkooptassen en rugzakken, bij. Volgeladen merk je trouwens pas of de motor voldoende pit heeft om al dat gewicht te torsen, wat bij een minimale belading sneller het geval is.
  2. Respecteer het maximale laadvermogen. Elke auto heeft een rijklaar gewicht zoals aangegeven op het inschrijvingsbewijs. Als je van plan bent om je wagen frequent vol te laden, dan doe je er goed aan om het maximale laadvermogen te controleren. Met (veel) bagage blijft er namelijk weinig marge, waardoor je dicht of soms zelfs over de maximaal toelaatbare massa zit – met alle veiligheidsrisico’s van dien.
  3. Pas de bandenspanning aan. Wist je dat constructeurs een andere bandenspanning adviseren bij lage dan bij hoge belading? Het verschil kan oplopen tot wel 20%, dus pomp je banden liever iets harder op. Het ergste wat er in dat geval kan gebeuren, is dat het midden van het loopvlak sneller slijt. Bij banden die te weinig lucht hebben voor het beoogde gebruik kunnen de gevolgen erger zijn, tot aan een klapband in volle vaart toe.
  4. Check de veiligheidsscore. Op een paar uitzonderingen na worden alle wagens gecrashtest door het Euro NCAP-instituut. De resultaten daarvan vind je gratis op www.euroncap.com, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen de bescherming van de voorste en de achterste passagiers. Een aparte categorie voor inzittenden op de derde rij is er spijtig genoeg niet, dus zorg dat er voldoende ruimte blijft tussen de kofferzitjes en de achterklep.
  5. Zet de kinderen op de veiligste stoelen. Zeker bij kleine kinderen is de verleiding groot om de coolste plaatsen te kiezen beter dan de veiligste. Toch doe je er als ouder goed aan je kroost op hun plaats te zetten. Ergo: eerst op de klassieke achterbank – die als veiligste plek in een personenwagen geldt – en dan pas op de zitjes in de koffer. Respecteer tot slot ook de leeftijden voor de verschillende kinderstoelen en -zitjes en kies voor Isofix-bevestigingssystemen waar mogelijk.
Vorig artikelBelgen ontvingen al 65% meer snelheidsboetes uit Frankrijk
Volgend artikelBelgen geloven niet dat slim rekeningrijden de files oplost