Voor het modeljaar 2018 heeft Triumph de Tiger 800 flink onder handen genomen. Een motor met een hoog avontuurgehalte waarmee je ook op onverharde wegen kunt rijden.
Veel opties op Triumph Tiger 800
Aan de basis is de Triumph Tiger 800 een driecilinder motor in lijn. De watergekoelde krachtbron werd lichter en levert meer direct vermogen, met een piekvermogen van 95 pk (nog net binnen de 100 pk-limiet voor het lage BIV-tarief). De motor heeft vijf rijmodi, waaronder voor offroad, sportief gebruik en regen. De voor- en achtervering is instelbaar. De stand van het windscherm kun je manueel aanpassen. Verder heeft Triumph het instrumentenpaneel aangepast en ergonomische schakelaars geplaatst. Ook cruisecontrol en zadel- en handvatverwarming zijn beschikbaar. Dat maakt wel dat er véél knopjes aan de linkerstuurhelft zitten.
Bochtige wegen zijn een plezier en in fileverkeer laveer je makkelijk tussen de auto’s.
Goed zicht
Triumph heeft twee basismodellen van de Tiger 800: de XC en XR. De XC heeft meer offroadkwaliteiten, terwijl de XR gemaakt is voor de gewone weg. Wij reden de Triumph Tiger 800 XRt, zeg maar de straatuitvoering. Het zadel is vrij hoog, de zit is degelijk en het brede stuur ligt goed in de hand. Je zit rechtop en dat levert een duidelijk overzicht over de weg op. De Tiger XRt trekt zeer vlot op. Het vermogen is bruikbaar en je hebt nooit het gevoel dat je geen baas bent over de motor. Bochtige wegen zijn een plezier en in fileverkeer laveer je makkelijk tussen de auto’s. De forse 19-litertank geeft een grote actieradius van ruim 400 kilometer. Enige minpunten zijn de trillingen in de hogere toerentallen en de plaatsing van de grootlichtknop. Zeker met een handschoen met regenwisser schakelden we weleens onbedoeld het groot licht in.
Lees ook
TESTMOTOR |
800 cc driecilinder (benzine), 70 kW/95 pk |
TESTVERBRUIK |
4,7 l/100 km |
CO₂-EMISSIE |
107 g/km |
BUDGET |
|
PLUS |
|
MIN |
|