Band

Van alle onderdelen lijkt de band het minst geëvolueerd doorheen de autogeschiedenis. Dat er vaak meer technologie in een band zit dan we denken, dat ondervonden we tijdens een workshop van bandenproducent Hankook.

Het klopt dat autobanden nog maar één grote evolutie hebben ondergaan: van de diagonaalband naar de radiaalband, die zijn koordlagen niet meer schuin maar loodrecht op de rijrichting zet. Dat heeft indertijd voor heel wat verbeteringen gezorgd, zoals een grotere koersvastheid en meer comfort. Radiaalbanden worden ook minder snel heet, wat ze een stuk veiliger maakt. Maar sinds die sprong van 1946 zijn bandenproducenten inderdaad aan het perfectioneren geslagen, om voor elk type auto en budget een zo geschikt mogelijke band te ontwikkelen die op alle proeven goed scoort.

De score van je band

Een manusje-van-alles zijn, houdt compromissen in. Vandaar dat bandenmerken hun aanbod opdelen in verschillende gamma’s, die uitblinken in bepaalde disciplines. Winterbanden voor lage temperaturen, sportbanden voor ultieme prestaties en vierseizoensbanden als geslaagde tussenoplossing. En toch hebben ze allemaal een belangrijk punt gemeen: de beperkte oppervlakte waarop ze hun werk doen. Voor een normale band komt dat overeen met de grootte van een postkaart, waarop een auto van wel twee ton in het gareel wordt gehouden. Bij een motorfiets is het zelfs maar een postzegel, waardoor banden de eerste en meteen ook de belangrijkste schakel zijn in de veiligheidsketting van een voertuig.

Het Europese bandenlabel helpt consumenten om zich in het overaanbod te oriënteren. Van de drie gevisualiseerde scores is de tweede doorgaans de weggever: grip op nat wegdek. Zorg dat je band op dat punt zeker een B scoort, vooral bij winterbanden. Die vallen namelijk al eens door de mand bij de remtest op een nat wegdek, hoewel net dat type winter België typeert. Het aangegeven brandstofverbruik en geluidsniveau zijn natuurlijk ook belangrijk, maar ondergeschikt aan de remprestaties. Let wel: een hoge score op de remtest kan impliceren dat de band minder slijtvast is, omdat er zachter rubber wordt gebruikt. Raadpleeg dus altijd een paar onafhankelijke bandentests om zicht te krijgen op de totaalscore.

Een autoband heeft een contactoppervlak van een postkaart, bij een motorfiets is dat een postzegel.

Voor je eigen veiligheid

De uitdaging voor een premium bandenproducent als Hankook is om op alle onderdelen goed te scoren, met alle soorten banden. Dat daar research aan te pas komt dat tot op het microscopische niveau reikt, is vaak niet geweten. Naast het bandenpatroon, dat tot in het fijnste gleufje uitgekiend wordt, is er natuurlijk nog de samenstelling van de band. Wist je bijvoorbeeld dat er wel vijf soorten materialen gebruikt worden, inclusief textiel en oliën? En dat een band wel acht lagen kan tellen vooraleer je aan de lucht komt? Nog gezwegen van alle andere vereisten waar een moderne tube aan moet voldoen. Een aerodynamisch design om de stroomlijn van de auto niet te verstoren (ook voor de belettering), bijzondere aandacht voor de partikels die vrijkomen bij slijtage (om de fijnstofproductie tegen te gaan) en natuurlijk de rolweerstand (om zo min mogelijk brandstof te gebruiken).

Je kunt dus maar beter zorgen dat je een goede band met je banden onderhoudt, want de vier zwarte hoepels maken in extremis het verschil tussen grip en slip. Een maandelijkse controle is zeker geen overdaad om de druk en slijtage in de gaten te houden. Sommige merken beweren dat hun banden feilloos presteren tot op de minimale profieldiepte van 1,6 millimeter. Andere beweren dat zoiets, zeker bij een winterband, niet kan. Ons advies is om je banden tijdig te vervangen, uiterlijk bij 3 millimeter, desgewenst door winterbanden als je je verplaatsingen niet kunt uitstellen. Een setje vierseizoensbanden van een topmerk is een goed compromis, maar weet dat die nooit zo uitmuntend zullen presteren als zomerbanden in warme of winterbanden in koude omstandigheden. Kortom: bespaar niet op je veiligheid, maar koop de beste banden die je beurs toelaat. Je leven kan er weleens van afhangen.

Meer over je band

Zo controleer je de bandenspanning.

Hoe bewaar je banden het best?

Winterbanden, de feiten en fabels.

Vorig artikelIn Vervoering: Mazda 1000
Volgend artikelDe Ierse westkust, vijftig tinten groen