BMW 3

BMW heeft zopas zijn nieuwe 3 Reeks onthuld. Vanaf begin volgend jaar kun je er zelf in rondrijden.

BMW heeft het salon van Parijs uitgekozen om zijn fonkelnieuwe 3 Reeks voor te stellen. Deze vierdeurs is zonder meer het sleutelmodel in het gamma en vervult die rol al van bij de introductie van de allereerste versie in 1975. Ondertussen zijn we 15 miljoen exemplaren verder en aan de zevende generatie. De nieuwe BMW 3 blijft trouw aan het basisconcept van het merk waarbij de motor in langsrichting staat opgesteld en de achterwielen worden aangedreven. Hoewel, in combinatie met de 320d is er ook een xDrive versie met vierwielaandrijving.

Beschikbare motoren

De commerciële lancering staat gepland voor begin volgend jaar. Naast de 320d zal het aanbod verder bestaan uit de 320i en 330i, beide benzines, en de 318d en 330d voor de dieselrijders. Naargelang van de versie varieert het vermogen van 150 tot 265 pk. Naast de manuele zesbak is er een automaat met 8 versnellingen, standaard op de topmotorisaties. Het aanbod zal nog verder worden uitgebreid met onder meer een plug-inhybride.

Opnieuw langer

De nieuwe 3 Reeks verloor 50 kilo en is uitzonderlijk gestroomlijnd door een zo goed als volledig vlakke onderkant en aerodynamische ingrepen, zoals beweegbare luchtflappen. Je herkent hem meteen als een BMW, maar hij onderscheidt zich door het grote tweedelige koelrooster, de expressieve lichtblokken met standaard leds en de vier nerven in de motorkap. De spatborden zijn extra geaccentueerd. In vergelijking met zijn voorganger is hij 8,5 centimeter langer, waardoor de totale lengte oploopt tot 4,71 meter. De wielbasis is 4,1 centimeter groter, waardoor er achterin extra beenruimte ontstaat. De koffer heeft een volume van 480 liter en kan worden vergroot door de driedelige leuning in een 40/20/40-verhouding neer te klappen. Voetgangersdetectie met automatische stopfunctie en rijstrookbewaking zijn standaard. Op de optielijst staat een hele reeks extra rijhulpmiddelen, onder meer om het parkeren te vergemakkelijken.

Vorig artikelVeelgestelde vragen over fietsostrades
Volgend artikelAlles over de nieuwe benaming van benzine en diesel