Honda X-ADV Rijden

Motortest: Honda X-ADV

Steeds meer scooters worden zwaarder, zowel qua gewicht als cilinderinhoud. Je hebt er van 400 tot 750 cc. Met de X-ADV is Honda een stapje verder gegaan.

18/10/2017
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

‘Deze motorscooter kreeg een avontuurlijk sausje’

Honda mixt trailmotor met motorscooter

Deze zogenaamde motorscooters nemen bepaalde kenmerken van motoren over, zoals de montage van het motorblok vóór de achtervork (met een ketting- of riemaandrijving) in plaats van op de achtervork (met een direct aandrijving naar het achterwiel). Een voordeel daarvan is een betere gewichtsverdeling en wegligging. Honda gaat verder en heeft een combinatie gemaakt van de Africa Twin-trailmotor en de Integra-motorscooter. Waarom die adventure-motorscooter? Het merk mixt de voordelen van een adventure-motor (het idee er letterlijk overal mee te kunnen rijden, een rechtopzittende rijpositie, en de all-round inzetbaarheid) met die van de scooter of motor voor woon-werkverkeer (gemakkelijk te rijden, veel opbergmogelijkheden en efficiënt).

Honda X-ADV is wendbaar en ontspannen

De Honda X-ADV wordt aangedreven door een 745 cc-twin met een zesbak die automatisch en handmatig te schakelen is, en heeft stijlkenmerken van de 1000cc Africa Twin en CRF450-rallymotor: een breed stuur, handkappen tegen opvliegende stenen en een manueel verstelbaar minischermpje. Onder het brede zadel is er veel bagageruimte en de zitpositie is ontspannen. Ermee rijden is een plezier. De Honda X-ADV ligt stevig op de weg en is tegelijkertijd heel wendbaar dankzij de grotere wielen, forse achtervork en telescoopvoorvork. Een minpuntje? Opstappen is wat moeilijk. Je moet je been hoog optillen om op het zadel plaats te nemen.

Liever een auto?

Wij testten ook de Honda Civic, Honda HR-V en Honda Jazz!

  • Honda X-ADV
  • Honda X-ADV
  • Honda X-ADV
TESTMOTOR745 cc tweecilinder, benzine, 40,3 kW bij 6250 rpm
TESTVERBRUIK3,9 l/100 km
CO₂-EMISSIE81 g/km
BUDGET
  • vanafprijs: € 11.490, basisprijs testmodel: € 11.490
  • BIV: € 61,5
  • verkeersbelasting: € 55,02
PLUS
  • ontspannen zithouding
  • goede wegligging
  • wendbaar
  • multi-inzetbaar
MIN
  • moeilijk opstappen
  • windscherm manueel instellen (niet tijdens het rijden)
Deel met je vrienden:

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief