Suzuki GSX250R Rijden

Motortest: Suzuki GSX250R

In Suzuki-taal betekent GSX-R zoveel als ‘semi-racer’. De nieuwe GSX250R is, zeg maar, een mini-GSX-R-straatracertje. Maar hoe rijdt hij?

08/02/2018
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

Een ministraatracer als deze is helemaal thuis in de stad en op kleine wegen.

Niet te lang op de snelweg

De 250 cc-motor is leuk voor bestuurders met een rijbewijs A2 (20 tot 24 jaar). Met een vermogen van slechts 18,4 kW (25 pk) valt die kwartliter ruim binnen de grenzen van de A2-categorie (35 kW, 45 pk). Maar qua prestaties valt deze Suzuki GSX250R niet te vergelijken met de GSX-R-pk-monsters van 1000 cc. Op de snelweg kun je een snelheid van 110 kilometer per uur aanhouden, alleen heb je dan nog maar weinig vermogen over. De toerenteller geeft aan die snelheid 9000 toeren per minuut aan, en het rode gebied begint bij 11.000 toeren. Je moet de motor ook goed op toeren houden. Dat betekent veel schakelen met de zesbak. De kleine Suzuki is geen motor om lang mee op de snelweg te rijden, maar wél één om de kleine, bochtige weggetjes en de stad mee op te zoeken. Bij ‘stoplichtsprintjes’ blijf je er het autoverkeer ruimschoots mee voor en de blok laat een sportief, hoogtoerig geluid horen.

Comfortabel motorrijden

De zithouding van de Suzuki GSX250R is, ondanks het sportieve karakter van de motor, redelijk comfortabel. De twee stuurhelften staan niet te laag gemonteerd, zodat je bij lagere snelheden niet te veel druk op de polsen hebt. Nadeel is wel dat de spiegels meer van je armen dan van het verkeer achter je laten zien. Grote voordelen van de ‘kleine’ GSX-R zijn daarentegen het lage verbruik, de geringe kosten voor de belasting op inverkeerstelling en het feit dat motor vrijgesteld is van verkeersbelasting.

  • Suzuki GSX250R
  • Suzuki GSX250R
  • Suzuki GSX250R
TESTMOTOR248cc-tweecilinder, benzine, 18,4 kW/25 pk
TESTVERBRUIK3,1 l/100 km
CO₂-EMISSIE71 g/km
BUDGET
  • vanafprijs: € 5599, basisprijs testmodel: € 5599
  • BIV: € 61,5
  • verkeersbelasting: vrijgesteld
PLUS
  • laag verbruik
  • wendbaar
  • lage kosten
MIN
  • beperkt vermogen
  • slechte positie spiegels

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief