APGmoto 125 Caféracer Rijden

Motortest: APGmoto 125 Caféracer

Een motorfiets ‘made in Belgium’ lijkt iets uit lang vervlogen tijden. Na hun te dure neoretro motor van 125 cc komt APGmoto dit jaar met de budgetvriendelijke Caféracer. Tijd voor een testrit!

25/09/2018
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

‘Made’ in Belgium

APGmoto maakt weinig zelf, maar verzamelt de componenten en assembleert de motoren in Wevelgem. De 125cc’er ziet er niet onaantrekkelijk uit met z’n Chinese ééncilinderkrachtbron, forse tank (20 liter!) en ronde koplamp. En dan hebben we het nog niet gehad over het buizenframe met vooraan een centrale framebuis, een schijfrem in het voor- en achterwiel, een uit de kluiten gewassen uitlaatdemper, stereo achtervering, een toerstuur met spiegels in caféracerstijl en zelfs een kickstarter. Het basismodel kost 2499 euro. Daarnaast is er ook een Adventure- en Scrambler-uitvoering. Wie meer wil – bijvoorbeeld een ander zadel, stuur of kleurstelling – moet bijbetalen.

Aan het uitlaatgeluid zul je niet merken dat je maar op een 125cc’er zit. 

Ook voor rijbewijs B

Met 12 pk is het vermogen beperkt. Maar dat betekent wel dat zowel 18-jarigen als houders van het rijbewijs B (mits minstens 2 jaar op zak) ermee mogen rijden. De acceleratie is redelijk, zeker vergeleken met het autoverkeer. Op de snelweg ging de teller naar 107 km/u bij 8500 à 9000 toeren per minuut. In fileverkeer op de snelweg valt het nadeel van het beperkte vermogen weg. APG claimt een verbruik van 2,4 l/100 km (1 op 41). Aan het uitlaatgeluid zul je niet merken dat je maar op een 125cc’er zit. Deze APG creëert een sonoor, volwassen geluid. Minder positief zijn we over de harde vering (zowel voor- als achteraan), de slechte afleesbaarheid van de kilometerteller, het ontbreken van een dagteller (maar er is wel een benzinemeter) en het wat moeilijk insturen van haakse bochten.

  • APGmoto 125 Caféracer
  • APGmoto 125 Caféracer
  • APGmoto 125 Caféracer
TESTMOTOR125 cc eencilinder (benzine), 9 kW/12 pk
TESTVERBRUIK2,5 l/100 km
CO₂-EMISSIEniet gekend
BUDGET
  • vanafprijs: € 2499, basisprijs testmodel: € 2499
  • BIV: € 61,50
  • verkeersbelasting: vrijgesteld
PLUS
  • Aantrekkelijke prijs
  • Geassembleerd in België
  • Sonoor uitlaatgeluid
MIN
  • Harde vering
  • Afleesbaarheid kilometerteller
  • Moeilijk insturen van haakse bochten
Deel met je vrienden:

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief