Renault 18 In Vervoering

In Vervoering: Renault 18

De meeste 17-jarigen dromen van een sportmodelletje of een Golf, maar Davy wilde de oude Renault 18 van zijn vader.

Stijn Smets / Fotografie: Wim Kempenaers
13/06/2018
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

Twee keer de eerste

“Deze Renault 18 was de eerste auto van mijn vader. Toen ik hem overnam, werd hij mijn eerste wagen. Ik heb zelfs de originele aankoopfactuur. In 1979 rolde hij voor 213.000 Belgische frank uit de showroom. Hij heeft er achttien jaar lang mee gereden. Daarna kocht hij een andere, waarmee hij nu nog steeds rijdt. Mijn vader heeft dus nog maar twee wagens gehad. Slecht voor de economie.” (lacht)

Aandacht uit Frankrijk

“Het is geen natuurlijke schoonheid. Bijna niemand wil hem als oldtimer en dat maakt hem unieker dan pakweg een ‘geit’. Als je ermee de grens over gaat, worden de Fransen zot. Al die auto’s zijn opgereden en op het stort beland. Ze kijken dus op als ze er nog eens eentje zien. Ik heb een tweede Renault 18 met een origineel vouwdak, de enige in België. Onlangs is een Frans magazine helemaal uit Parijs gekomen om er foto’s van te maken.”

Tot voor kort ging ik nog op vakantie met m’n Renault 18, omdat ik hem meer vertrouwde dan mijn toenmalige moderne auto.

Identiek en toch anders

“Tussen de eerste inschrijvingen van mijn eerste en tweede Renault 18 zit drie weken. Twee identieke wagens, maar onderhuids zijn ze helemaal anders. Verschillend remsysteem, verschillende ontsteking, ander type velgen. Ik kan geen enkel onderdeel van de ene op de andere plaatsen. Renault werkte blijkbaar met verschillende systemen om het risico op slechte onderdelen te beperken. Als er problemen zouden zijn met het ene remsysteem, dan hadden niet alle wagens datzelfde probleem.”

Oerdegelijk

“We gingen vroeger vaak met het gezin naar Italië. Aan de Gotthardtunnel zagen we regelmatig Mercedessen en BMW’s langs de kant met hun motorkap open. Met onze oude Renault 18 reden wij daar vlotjes voorbij. Helemaal volgeladen, vijf personen erin en mét aanhangwagen. Renault had in die tijd superdegelijke motoren. Er staat 421.000 kilometer op de teller. Dat is fenomenaal voor een benzine. Tot voor zeven jaar ging ik nog op vakantie met m’n Renault 18, omdat ik hem meer vertrouwde dan mijn toenmalige moderne auto.”

Meer Renault?

Fan van het Franse merk? Lees dan zeker de geschiedenis van Renault vol leuke weetjes en iconische modellen. Of het verhaal van Bart z’n 4CV die ze ook wel eens het ‘blaffetuurke’ noemen, omdat de luchtinlaten achteraan op de koffer lijken op een oud rolluik.

Deel met je vrienden:

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief