Mazda 1000

Oldtimers uit het Verre Oosten zie je hier niet zo vaak. Met zijn Mazda 1000 zorgt Chris dan ook voor een vleugje Japanse exotiek op onze grijze wegen.

Betrouwbaar

Ik was niet op zoek naar een oldtimer, en al helemaal niet naar een Mazda. Louter toevallig stootte ik op deze Mazda 1000, die eigenlijk niet te koop stond. Hij had tien jaar stil gestaan, maar startte vrijwel meteen. Japanse betrouwbaarheid zeker? Al vriest het in de winter dat het kraakt, wanneer ik de sleutel omdraai, is hij vertrokken. De auto heeft immers nog niet veel geleden. Hij is van 1976, maar er staan slechts 28.000 kilometers op de teller.

Aandachtstrekker

De Mazda 1000 is hier een rariteit en krijgt dan ook heel wat aandacht. Mijn vrouw vindt het zelfs vervelend om ermee te rijden, omdat ze zich dan bekeken voelt. Niemand kent hem, maar toch wil iedereen weten wat het is. Waar ik mijn auto ook parkeer, er staat altijd volk rond. Wanneer hij in de zomer voor de deur staat, komen er mensen aan de deur bellen om te vragen of we hem niet verkopen. Dat doe ik echter niet. Ik geef hem later aan mijn zoon.

“Het zijn kleine dingen waardoor ik van deze auto hou, zoals het geluid wanneer je de deur dichtslaat.”

Te weinig tijd en plaats

Mijn eigen eerste wagen was een Citroën Visa, maar die heb ik jammer genoeg weggedaan. Hij was helemaal leeg gereden, dus ik kon niet anders. Bij mijn garagist staat nog zo’n Visa, en ik betrap mezelf erop dat ik er altijd naar kijk. De plaats ontbreekt me echter om nog een wagen te kopen. En ik heb al te weinig tijd om met mijn Mazda 1000 te rijden, laat staan dat er ik twee zou hebben. Op internet kijk ik ook weleens naar een Mazda MX-5. Wie weet wat de toekomst brengt.

Lelijk maar charmant

De kleur is afschuwelijk, maar zorgt wel mee voor de charme. Het heeft iets, al dat chroom. Het zijn kleine dingen waardoor ik van deze auto hou, zoals het geluid wanneer je de deur dichtslaat. Mijn vrouw vindt dat ik er te weinig mee rijd, en ze heeft gelijk. Wanneer ik op pensioen ben, zal dat hopelijk beteren. Dan heb ik ook tijd om hem eens goed onder handen te nemen, zodat hij weer blinkt als in de showroom.

Meer Mazda?

Wist je dat Mazda in de beginjaren kurk en werktuigen produceerde? Meer van dit soort leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Mazda.

Vorig artikelKerst vieren bij de buren
Volgend artikelWat maakt een band zo complex?