Citroën Ami6 In Vervoering

In Vervoering: Citroën Ami6

Laurenzo droomde van een Kever, maar het toeval bracht een Citroën Ami6 op zijn oprit. Een echte vriend, letterlijk en figuurlijk.

Stijn Smets / Fotografie: Wim Kempenaers
06/09/2018
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

Belgische makelij

“Ik werk in een garage gespecialiseerd in Citroën-oldtimers, waar ik vooral sleutel aan 2pk’s en Mehari’s. De Ami is gebaseerd op dezelfde technologie en hetzelfde onderstel. Een klant wist er eentje staan die in Vorst is gebouwd. Hij was van een Nederlandse dame die ermee rondtoerde in Frankrijk. Het aantal kilometers ken ik niet exact, maar ik schat dat de teller al zeker twee keer rond is geweest.”

Spoorloos verdwenen

“Toen ik hem nog maar net had, is er al meteen iemand opgeknald. In principe mag het niet, maar de auto stond heel eventjes op straat in afwachting van een nummerplaat en de keuring. ’s Morgens wilde ik ermee vertrekken, maar hij bleek plots verdwenen. Omdat er nog geen nummerplaat op hing, wist de politie niet van wie de auto was en werd hij na het ongeval getakeld. Na drie dagen ben ik er eindelijk achter gekomen waar mijn auto was.”

Er zijn bijna twee miljoen Ami’s gemaakt, maar ze rijden nog nauwelijks rond. Ze zijn massaal op de schroothoop beland, omdat niemand ze naar waarde schatte.

Toch maar geen Kever

“Op m’n achttiende wilde ik een Kever kopen, maar dat bleek veel te duur. Niet erg, want ik heb nu een veel specialere auto. Er zijn bijna twee miljoen Ami’s gemaakt, maar ze rijden nog nauwelijks rond. Ze zijn massaal op de schroothoop beland, omdat niemand ze naar waarde schatte. Of het onderstel werd gebruikt om er de carrosserie van een geitje op te zetten. Ik vind de Ami 6 niet echt mooi, maar wel uniek. Mijn exemplaar verkeert niet in showroomstaat, maar dat deert me niet. Hij dient om mee te rijden.”

Rare auto

“Citroën bouwde deze auto omdat er een model moest komen tussen de 2pk en DS. Vandaar de naam Ami: Automobile de Milieu de gamme. Hij rijdt trouwens aangenamer dan een geit, ook de wegligging is een pak beter. Het interieur is bijzonder ruim. Omdat de standaardversie met dat schuine raampje wat raar was, kochten veel mensen in die tijd liever de break. Die was wat normaler en bovendien heel praktisch. Mijn vrouw heeft ook een oldtimer, een Golf 2. Zij houdt niet zo van de Ami 6. Ik heb dus geen mancave, maar een mancar.” (lacht)

Meer Citroën?

Ben jij een echte Citroën fanaat? Lees dan zeker ook het boeiende verhaal van de geschiedenis van Citroën of geniet van de guitige 2PK AK400 van Geert.

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief