BMW Isetta In Vervoering

In Vervoering: BMW Isetta

Waar Patrick ook gaat met zijn sympathieke bolleke, overal laat hij mensen met een glimlach achter. Het verhaal van de vertederende BMW Isetta.

Stijn Smets / Fotografie: Wim Kempenaers
11/07/2018
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

Tikkeltje gestoord

“De BMW Isetta is een gedeelde hobby met m’n vrouw. Samen rijden we heel Europa rond om deel te nemen aan toertochten. Van Spanje en Frankrijk tot Zwitserland, dicht bij mekaar op dat kleine bankje. Op zo’n treffen kom je gelijkgestemden tegen. Wie een dwergauto bezit, heeft een soort van levenslust en een positieve kijk op de dingen. Iemand zei me ooit dat je toch een beetje gestoord moet zijn om met zo’n autootje te willen rijden. Wel, het móet niet, maar het helpt.” (lacht)

BMW’s redding

“Oorspronkelijk is de auto van Italiaanse afkomst. Hij werd eerst gebouwd door ISO, een koelkastenfabrikant. BMW heeft het ontwerp overgenomen, omdat het merk op dat moment geen eigen financiële middelen had om een kleine wagen te ontwerpen. BMW stak er een nieuwe motor in, alsook het mechanisme waarbij het stuur mee beweegt wanneer de deur opengaat. Twee grote verbeteringen. Het was meteen een succes. In zekere zin heeft de Isetta BMW gered van het faillissement. Klein detail: hij werd in de reclame aangeprezen als ‘comfortabele gezinswagen’. Dat moeten toch heel kleine gezinnen geweest zijn…”

Je móet niet gestoord zijn om met zo’n autootje te rijden, maar het helpt wel.

Komieke reactie

“Ook in Kontich werden Isetta’s gebouwd. De mijne komt uit Engeland, maar is verkocht in Zweden. Aan de sleutel hing nog een hanger met daarop de naam van de garage. Ik heb geprobeerd om te achterhalen wie hem daar heeft gekocht, maar dat is me niet gelukt. Ik vind de Isetta niet meteen een mooie auto, maar hij wekt sympathie op. Voorbijgangers lachen naar me op straat. Een komieke reactie die je niet zult hebben als je met een Rolls-Royce rijdt.”

Nooduitgang

“Heel wat Isetta’s staan ergens in een hoekje stof te vergaren. Ze nemen weinig plaats in, en staan dus toch niet in de weg. Jammer, want ik vind ze veel mooier als ze rijden. Ik voel me er op zich veilig in, maar je moet er natuurlijk geen zotte toeren mee uithalen. Bijna elke Isetta heeft een open dak. Dat is eigenlijk de nooduitgang, want naast de deur vooraan is er geen enkele andere manier om uit de auto te geraken.”

Meer BMW?

Stroomt het BMW-bloed door je aderen? Lees dan zeker ook het boeiende verhaal van de geschiedenis van BMW of vergaap je aan de wondermooie BMW 501 van Paul.

Dwergauto’s

Meer weten over dwergauto’s of heb je interesse om er zelf eentje te kopen. Klop dan eerst even aan bij de Dwergautoclub België.

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief