Hoe werkt de schokdemper

Veel verder dan de naam hoef je het niet zoeken. Maar hoe slijt een schokdemper? En hoeveel kost een nieuwe? Je leest het hier!

Wat doet de schokdemper?

Stellen dat een schokdemper eenvoudigweg schokken dempt, is te kort door de bocht. Daarvoor zorgt namelijk het hele veersysteem, waar de dempers deel van uitmaken. De met hydraulische olie gevulde cilinders zorgen in de eerste plaats dat de wielen na het inveren gestabiliseerd worden, opdat het contact met het wegdek bewaard blijft. De bijhorende spiraalveer heeft immers de neiging om na te stuiteren, wat natuurlijk niet gewenst is.

Waar zit hij?

Bij de meeste wagens zitten de schokdempers direct achter de wielen. Je ziet ze als je over de band in de wielkast kijkt, omgeven door een dikke veer. Achteraan zijn de dempers soms gescheiden van de veren, afhankelijk van de asconstructie. Of preciezer: de schokdempers zitten gekneld tussen de draagarmen van de ophanging en de carrosserie. Kijk maar eens links en rechts onder de motorkap, waar de bovenkant van de voorste schokdempers verankerd zit.

Hoe verslijt de schokdemper?

Door te rijden natuurlijk. Al kunnen schokdempers ook gaan lekken door stil te staan, omdat de dichtingen vergaan. Doorgaans zijn het evenwel oneffenheden in de weg die de efficiëntie van de schokdempers doen afnemen. De voorste twee incasseren het meest en slijten daarom sneller, vaak vanaf 150.000 kilometer. De achterste worden minder op de proef gesteld en gaan daarom langer mee, soms zelfs een heel autoleven lang.

Hoeveel kost een nieuwe?

Schokdempers komen tegenwoordig in verschillende variëteiten. Steeds meer auto’s hebben adaptieve dempers die zich per knopdruk laten instellen, terwijl de hardheid van andere manueel aanpasbaar is. Gewone exemplaren kosten ongeveer honderd euro per stuk, maar vragen wel twee uur montage. De prijs van een setje vooraan kan daardoor tot vierhonderd euro oplopen. De achterste zijn iets goedkoper en bovendien gemakkelijker te monteren, wat de kosten mildert.

Leestip

Wil je de werking van nog meer auto-onderdelen ontdekken? Lees dan meer over de distributieriem, katalysator, alternator, thermostaat, bougies, batterij, turbo, remmen en koppeling.

Met dank aan howacarworks.com.

Vorig artikel7 uitstapjes aan de Costa de la Luz
Volgend artikelEen weekendje in de Hoge Venen