Katalysator

Je hebt er vast al eens van gehoord, maar weet je ook waar de katalysator voor dient? Of waar hij zit? Wij leggen het je uit!

Wat doet de katalysator?

De uitlaatgassen van auto’s schoner maken. Of preciezer: CO (koolmonoxide), NOx (stikstofoxide) en HC (onverbrande koolwaterstof) oxideren naar niet-schadelijke stoffen. Dat de katalysator – die al sinds 1992 verplicht is op nieuwe wagens – niet heiligmakend is, weten we sinds het dieselgateschandaal van 2015. Maar het is wel een forse verbetering tegenover vroeger.

Waar zit hij?

Vooraan op de uitlaatlijn, die langs de onderkant van de wagen naar achteren loopt om de gassen te laten ontsnappen. Op die buis zitten verschillende uitstulpingen, veelal om het geluid te dempen en resonanties tegen te gaan. De eerste verbreding vanaf de motor gezien is doorgaans de katalysator, te herkennen aan zijn flesvorm.

Hoe verslijt hij?

De met edelmetalen doordrenkte honinggraat binnenin de katalysator is normaal slijtvast. Dieselwagens van na 2011 vormen een aparte categorie, omdat die ook een roetfilter hebben. Rij je niet voldoende snel of ver om de filter schoon te blazen, dan initialiseert je motor een zogenaamde regeneratieprocedure. Volstaat ook die niet, dan moet je naar de garage.

Hoeveel kost een nieuwe?

Zijn de puimstenen in je roetfilter verstopt, dan zal de garage doorgaans een nieuwe adviseren. Omdat een gereinigd exemplaar hoegenaamd niet efficiënt meer werkt en andere onderdelen in gevaar kan brengen. Een reinigingsbeurt kost evenwel rond de 500 euro, terwijl een vervangfilter gemakkelijk meer dan 2000 euro kost. Let wel: de roetfilter laten weghalen is illegaal!

Leestip

Wil je de werking van nog meer auto-onderdelen ontdekken? Lees dan meer over de distributieriem, schokdempers, alternator, thermostaat, bougies, batterij, turbo, remmen en koppeling.

Vorig artikel48u in Praag
Volgend artikelNiet te missen in Luik