Distributieriem Rijden

Hoe werkt de distributieriem?

Je garagist zegt dat je distributieriem moet worden vervangen, maar je hebt geen idee waarover hij het heeft? VAB krikt je technische kennis op!

09/06/2017
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email
Werking distributieriem

Wat doet de distributieriem?

Simplistisch gesteld verbindt de distributieriem de bovenkant van de motor, waar de kleppen zitten, met de onderkant van het motorblok, vanwaar de pistons aangestuurd worden. Op die manier zorgt de distributieriem ervoor dat de nokkenas(sen), de waterpomp en bij dieselmotoren ook de brandstofpomp volgens een nauwgezette timing aangestuurd worden. Het is de spelverdeler van de motor die de sequentie van het verbrandingsproces bepaalt en dus van primordiaal belang is.

Waar zit de distributieriem?

De distributieriem zit vlak langs de multiriem aan de voorkant van de motor. In zijn meest eenvoudige vorm lijkt de riem op een langgerekte lus die een tandwiel aan de onderkant met een ander tandwiel aan de bovenkant verbindt. Bij moderne motoren maakt de distributieriem verschillende bochten om gespannen te blijven en tegelijkertijd nog andere onderdelen van het motorblok aan te drijven.

Hoe verslijt de distributieriem?

De meeste distributieriemen zijn gemaakt van rubber dat – net als een elastiekje – na verloop van tijd verduurt. Daarom moet de riem na een bepaalde periode óf na een bepaald aantal kilometers vervangen worden. Plankgas geven zorgt trouwens voor een zwaardere belasting, net als sportief terugschakelen (zonder tussengas) voor vroegtijdige slijtage zorgt. Stel de wissel dus niet uit, want als de riem knapt, dan draait de hele motor in de soep.

Hoeveel kost de distributieriem?

Sommige modellen gebruiken een distributieketting die louter op tijd en stond aangespannen moet worden. Betreft het toch een rubberen riem, dan kun je maar beter wat spaarcenten aan de kant zetten. Want hoewel het kleinood op zich niet zo duur is, worden de waterpomp en de bijhorende spanrollen meestal in één adem vervangen. De riem zit vaak ook goed verstopt, waardoor de kosten variëren van pakweg 400 euro tot 1000 euro en meer.

Meer weten?

Lees ook hoe de turbo werkt!

 

Met dank aan howacarworks.com.

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief