Fiat 127 Historiek

De geschiedenis van Fiat

Fiat beleefde zijn hoogdagen in de jaren 50 en 60. Ondertussen is het gamma slechts een fractie van wat het ooit was. We wandelen door de geschiedenis van dit Italiaanse merk.

23/05/2018
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email
Fiat 35PK

Dakcircuit

We gaan terug naar de pioniersdagen van de auto, meer bepaald 1899. In dat jaar wordt de Fabbrica Italiana Automobili Torino, kortweg Fiat, opgericht. Fiat groeit snel uit tot een grote industriële groep die in diverse sectoren actief is. Het produceren van auto’s blijft weliswaar de voornaamste activiteit. In 1923 opent Fiat de fabelachtige Lingotto-fabriek met een testcircuit op het dak.

Topolino

Dat Fiat de Italianen mobiel heeft gemaakt is geen fabel. De kleine 500, die algauw de bijnaam topolino of kleine muis krijgt, mag daar een bewijs van zijn. Betaalbaar, wendbaar en gemakkelijk te onderhouden.

Fiat 500 Topolino
Fiat 1100

Nuova Millecento

In 1953 lanceert Fiat de Nuova 1100, een heuse gezinswagen. Opmerkelijk: de voorste portieren scharnieren tegen de rijrichting in. De 1100 wordt zelfs naar India geëxporteerd en er bestaat ook een Duitse versie, de Neckar.

Fiat 600

In 1955 introduceert Fiat zijn eerste auto met motor achterin: de 600. De compacte vierzitter groeit uit tot een waar succes. Naast de meer dan 2,5 miljoen exemplaren die in Italië worden gebouwd, dikt het wereldwijde productie-aantal aan tot bijna 5 miljoen. In Joegoslavië wordt hij verkocht als de Zastava 750, in Spanje als de Seat 600.

Fiat 600
Fiat 600 Multipla

Monovolume avant la lettre

Fiat kiest het autosalon van Brussel (1956) uit om de bizarre 600 Multipla voor het eerst aan het publiek te tonen. Het is zonder meer een monovolume avant la lettre die ondanks zijn beperkte lengte zes zitplaatsen telt. In de frontstuurcabine zitten de bestuurder en voorste passagier als het ware bovenop de voorwielen. Hij is vooral populair als taxi in zowel Italië als Zuid-Amerika.

Cinquecento

Ongetwijfeld de charmantste van alle Fiats is de kleine 500 die in 1957 op de markt verschijnt. Ondertussen is hij uitgegroeid tot een cultauto en verzamelobject.

Fiat 500
Fiat 124

De 124 in al zijn vormen

De populairste Fiat aller tijden is de 124. Dat is alles we alle versies samen nemen. Hij werd namelijk ook verkocht als Spaanse Seat, Russische Lada, Turkse Tofas, Indische Premier en zelfs de Zuid-Koreaanse Kia. De 124 wordt gelanceerd in 1966 en wordt uitgeroepen tot ‘Auto van het Jaar’.

Fiats mooiste

Eén van de mooiste kleine Fiats is de 850 Spider met een koetswerk van Bertone en de motor achterin. Hij bestaat ook als coupé en berline.

Fiat 850 Spider
Fiat 128

Vooruitstrevende techniek

Met de 128 opent Fiat in 1969 een nieuw hoofdstuk in zijn geschiedenis. Hij is technisch immers bijzonder vooruitstrevend voor zijn tijd. De motor met bovenliggende nokkenas staat dwars opgesteld met daarnaast de versnellingsbak.

Lancia

Fiat beleeft zijn hoogdagen en introduceert het ene nieuwe model na het andere. Eén daarvan is de door Bertone getekende X1/9 uit 1972, een betaalbare sportwagen met een centraal gemonteerde motor. Dat concept wordt ook toegepast op de Lancia Stratos en de iets grotere Lancia Montecarlo. Niet toevallig, want Lancia maakt sinds 1969 deel uit van de Fiat-groep.

Fiat X1-9
Fiat 127

Nieuw segment

Met de 127 uit 1972 legt Fiat de basis voor een nieuw marktsegment, dat aanvankelijk de supermini’s wordt genoemd en nu bekendstaat als het B-segment. De 127, die ook in Spanje en Zuid-Amerika wordt gebouwd, krijgt navolging door eerst de Renault 5 en de Volkswagen Polo en later de Ford Fiesta.

Op zoek naar luxe

Fiat blijft scoren met vooral zijn kleinere modellen. Toch kan de Italiaanse constructeur het niet laten om zijn kansen ook in het luxesegment te wagen met onder meer deze 130 Coupé, een riante vierzitter die door Pininfarina wordt getekend. De 130 Coupé blijft bijzonder exclusief met een productieaantal dat net onder de 5000 blijft.

Fiat 130 Coupé
Fiat 126

Fiat 126

In 1972 pakt Fiat uit met een opvolger voor de charismatische 500: de strak gelijnde 126 die ook in Polen wordt gebouwd. De motor met een luttele 23 pk  steekt net als bij de 500 achterin en is een kleine tweecilinder.

Ritmo

De Ritmo uit 1978 is het antwoord van Fiat op de succesvolle Volkswagen Golf die vijf jaar eerder op de markt verschijnt. Het originele koetswerk van de Ritmo, met onder meer zijn opmerkelijke ronde deurhendels, is bij Fiat zelf ontworpen.

Fiat Ritmo
Fiat Panda

En dan nu: de Panda!

In 1980 introduceert Fiat de eerste Panda die uitmunt door zijn eenvoud: vlakke ruiten, één ruitenwisser en een minimalistisch interieur. In zijn originele vorm en na meer dan 4,5 miljoen geproduceerde exemplaren krijgt de Panda in 2003 een opvolger met vijf deuren en dezelfde typebenaming. De Panda is momenteel aan zijn derde generatie toe en is nog altijd de meest verkochte auto in Italië.

Uno!

De Fiat 127 wordt in 1983 opgevolgd door de Uno, na de Panda de tweede auto die wordt ontworpen door de Italiaanse designer Giugiaro. De Uno verbaast met zijn ruime interieur. In zijn oorspronkelijke vorm, weliswaar na een subtiele facelift, blijft hij in productie tot 1993.

Fiat Uno
Fiat 500

Daar is de 500 weer

Precies vijftig jaar na de lancering van de 500 lanceert Fiat in 2007 de nieuwe versie, die met zijn retrostyling duidelijk verwijst naar de oorspronkelijke. De dwars geplaatste motor drijft de voorwielen aan. Momenteel is de 500 het sleutelmodel in het ondertussen ernstig afgeslankte Fiat-gamma.

Imperium

Fiat heeft in de loop der jaren een enorme gedaanteverandering ondergaan. Na de overname van Lancia in 1969, werd in 1986 ook Alfa Romeo aan het Fiat-imperium toegevoegd. Daarna volgde een mislukte samenwerking met General Motors en in 2014 fuseerde Fiat uiteindelijk met het Amerikaanse Chrysler. Fiat ging zelfs een eenmalige samenwerking met Mazda aan. Het resultaat? De 124 Spider, die duidelijk verwijst naar de gelijknamige roadster uit de jaren 60 en technisch nauw verwant is met de MX-5.

Fiat 124 Spider

Lees nog meer historieken

Ben je een autoliefhebber? Dan ben je vast ook geïnteresseerd in de geschiedenis van andere merken. Lees hier meer de historiek van deze merken: Citroën, Volkswagen, Renault, Peugeot, Audi, Skoda, Volvo, Seat, Mini, Opel, Alfa Romeo, Toyota, Ford, Hyundai, BMW, Mazda, Suzuki, Mitsubishi, Land Rover, JaguarMercedes-Benz.

Deel met je vrienden:

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief