Nissan Historiek

De geschiedenis van Nissan

Wanneer Nissan in 1966 zijn activiteiten in België begint, verkoopt het dat jaar in ons land welgeteld elf auto’s, toen nog onder de merknaam Datsun. Ondertussen is er duidelijk veel veranderd.

21/10/2018
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email
Datsun 17

Van Datsun tot Nissan

De naam Nissan duikt voor het eerst op in 1934 en ontstaat uit de Kaishinsha Company, waarvan de oorsprong teruggaat tot 1911. De eerste auto komt er in 1914 en heet DAT, met de initialen van de drie voornaamste geldschieters. In 1931 verandert de merknaam in Datson en in 1933 in Datsun. Pas in 1984 wordt beslist om voortaan alle auto’s als Nissans op de markt te brengen.

Met dank aan Austin

Al in de jaren 30 bouwt Nissan een kleine auto op basis van de Britse Austin Seven, maar de samenwerking met Austin krijgt pas een officieel karakter na de Tweede Wereldoorlog. Door verschillende licentieakkoorden mag Nissan motoren en andere onderdelen van Austin-oorsprong produceren. Tot 1959 assembleert Nissan zelfs verschillende Austin-modellen, zoals de A40 Somerset en de A50 Cambridge (foto).

Austin A50 Cambridge
Skyline 1962

De Skyline van Prince

In 1966 neemt de Nissan Motor Company de kleine gespecialiseerde constructeur Prince over dat naam en faam maakt met de Skyline. Dit model wordt opgenomen in het Nissan-gamma en evolueert tot een sportwagen die in de galerij van de klassiekers thuishoort.

Tijd voor export

In de jaren 60 denkt de Japanse constructeur voor het eerst serieus aan export. Nissan doet dat in de eerste plaats met de Sunny, die in 1966 wordt gelanceerd. Vooral het model van de tweede generatie uit 1970 (foto) is populair en wordt geapprecieerd om van zijn legendarische betrouwbaarheid. In 1996 verandert de typebenaming Sunny in Almera.

Nissan Sunny
Nissan Bluebird 1600 SSS

Rally

Ook de iets grotere Bluebird wordt geëxporteerd. Nissan gebruikt deze middenklasser ook om deel te nemen aan internationale rally’s, zoals de legendarische East African Safari.

Roadster wordt klassieker

In de jaren 60 bouwt Nissan de Fairlady, een roadster die qua concept veel gelijkenissen vertoont met de Britse MG B. Ondertussen wil Nissan ook zijn imago omhoogtillen en de verkoopcijfers in de VS aanwakkeren, en doet dat met de 240Z, een sportcoupé met een zes-in-lijn. Met de 240Z wint Nissan twee keer de East African Safari en één keer de Monte Carlo Rally. Door de jaren heen evolueert de 240Z tot de 260Z, 280Z en in 1989 de technisch vooruitstrevende 300ZX. In 2002 wordt met de 350Z weer een sportwagen geïntroduceerd die nauwer aanleunt bij het oorspronkelijke concept van de 240Z.

Datsun 240Z
Nissan Cherry

Eerste Nissan met voorwielaandrijving

Tot 1970 zijn alle Nissans of Datsuns eenvoudige modellen met achterwielaandrijving. De Cherry uit 1970 brengt daar verandering in. Deze compacte vierwieler is de eerste Nissan met voorwielaandrijving en een dwars geplaatste motor. Na verschillende updates verdwijnt eind jaren 80 de Cherry en ruimt hij de baan voor de eerste Sunny met voorwielaandrijving.

De trend volgen

Vanaf de tweede helft van de jaren 70 zijn compacte modellen met voorwielaandrijving (denk: VW Polo, Ford Fiesta, Fiat 127) razend populair. In 1982 speelt Nissan in op deze trend met de introductie van de allereerste Micra. Zijn design is niet echt spraakmakend, maar die eerste Micra heeft een ijzersterke reputatie qua betrouwbaarheid.

Nissan Micra
Nissan Bluebird

Europese fabriek

Nissan wordt alsmaar populairder in Europa, dus beslist de Japanse autobouwer om een volledig nieuwe fabriek te bouwen in het Britse Sunderland. De productie gaat van start in 1986. Het eerste model dat er van de montagelijn komt, is deze hoekige Bluebird met voorwielaandrijving. Later wordt de Buebird opgevolgd door de Primera.

Spaanse 4×4’s

Nog voor Nissan zijn productie start in Sunderland, neemt het in 1980 Motor Iberica over. Deze productieafdeling in Barcelona bouwt eerst bestelwagens en vanaf 1983 ook 4×4’s, zoals de Patrol en Terrano.

Nissan Patrol
Nissan Micra

Auto van het Jaar

In 1992 wordt de tweede generatie van de Micra geïntroduceerd. De Europese versie wordt in Sunderland gebouwd. Een jaar later krijgt hij als eerste van oorsprong Japanse auto de Europese titel ‘Auto van het Jaar’.

100% elektrisch

Nissan profileert zich in 2010 als trendsetter met de Leaf, de eerste betaalbare en 100% elektrische auto. Zijn design spreekt niet iedereen aan. Om de actieradius te bevorderen, is het koetswerk namelijk bijzonder gestroomlijnd. De Leaf van de eerste generatie ondergaat verschillende evoluties tot hij officieel een actieradius van eerst 199 kilometer en later 240 kilometer. In 2018 arriveert de Leaf van de tweede generatie.

Nissan Leaf
Nissan Qashqai

SUV-koorts

Nissan is één van de eerste constructeurs die inziet dat de gewone middenklasser steeds meer marktaandeel verliest ten koste van de SUV. Precies daarom schrapt Nissan de Primera uit zijn gamma. Vanaf 2007 wordt zijn plaats ingenomen door de Qashqai, die ondertussen in Europa één van de best verkochte SUV’s is.

Alliantie met Renault

In de jaren 90 beleeft Nissan moeilijke tijden en volgt er een herstructurering van het bedrijf. Renault neemt een financiële participatie in Nissan. Officieel wordt van een alliantie gesproken waarbij ondertussen ook Mitsubishi hoort. Dat zorgt voor een kruisbestuiving. De nieuwste Micra (foto) deelt bepaalde componenten met de Renault Clio. Voorts zijn ook de huidige Nissan Qashqai en Renault Captur technisch nauw verwant.

Nissan Micra

Lees nog meer historieken

Ben je een autoliefhebber? Dan ben je vast ook geïnteresseerd in de geschiedenis van andere merken. Lees hier meer de historiek van deze merken: CitroënVolkswagenRenaultPeugeotAudiSkodaVolvoSeatMiniOpelAlfa RomeoToyotaFordHyundaiBMWMazdaSuzukiMitsubishiLand RoverMercedes-Benz, Jaguar.

Deel met je vrienden:

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief