Mazda RX-7

De Geschiedenis van Mazda klinkt als een sprookje. Mazda betekent namelijk zoveel als ‘god van het licht’, maar verwijst ook naar de oprichter van het bedrijf, Jujiro Matsuda.

Opstart van Mazda

Opstart van Mazda

Aanvankelijk is nog geen sprake van auto’s, maar produceert het bedrijf in Hiroshima kurk en allerlei werktuigen. Pas in de jaren dertig bouwt Mazda voor het eerst lichte bedrijfsvoertuigen, waaronder enkele driewielige pick-ups. De ontwikkeling van personenauto’s loopt vertraging op door de Tweede Wereldoorlog. De eerste personenauto is deze piepkleine R360 uit 1960.

Mazda Cosmo

Mazda wil zich van de andere Japanse autoconstructeurs onderscheiden door te kiezen voor nieuwe technologieën. Zo engageert het bedrijf zich in de verdere ontwikkeling en toepassing van de wankelmotor, die voor het eerst door NSU werd gebruikt. Een eerste opmerkelijke realisatie is de nu zeldzame Mazda Cosmo uit 1967.

Nieuwe Mazda cosmo

Wankelmotor

Mazda is overtuigd van de kwaliteiten van de wankelmotor en voorziet dit type ook in gewone productiewagens, waaronder deze RX-3. Om de capaciteiten van een motor met één of meer rotors te demonstreren worden verschillende wankelmodellen ingezet in competitiewedstrijden.

Spa-Francorchamps

Andere constructeurs, zoals General Motors, Citroën en vooral NSU, bouwen het gebruik van de wankelmotor af of stoppen er zelfs mee. Mazda gaat er wel mee verder maar beslist om dit type motor enkel nog in sportieve modellen te gebruiken, zoals in deze RX-7 uit 1978, waarmee het later zelfs de 24 Uur van Spa-Francorchamps wint.

Mazda RX-7
Mazda

Legendarische overwinning

Nissan en Toyota slagen er maar niet om de 24 Uur van Le Mans te winnen. Het ‘kleine’ Mazda doet dat wel, in 1991. De eer gaat naar deze racewagen, die de code 787B draagt en voorzien is van een wankelmotor. Tot nu toe is Mazda nog altijd de eerste en enige Japanse constructeur die erin geslaagd is om deze legendarische etmaalrace te winnen.

Sportieve Mazda

De wankelmotor krijgt zijn ultieme en voorlopig laatste toepassing in de RX-8 uit 2003, een sportieve Mazda met achteraan twee noodzitjes. Opmerkelijk zijn de ‘halve’ achterportieren, die tegen de rijrichting in openzwieren.

Sportieve Mazda RX-8

Kleinste zescilinder

Minder spectaculair dan de modellen met wankelmotor maar niettemin opmerkelijk is deze MX-3 uit 1991, voorzien van de kleinste zescilindermotor die toen beschikbaar was. De cilinderinhoud van de V6 is beperkt tot 1,8 liter. Kleine zescilinders zijn zonderling, maar ook weer niet echt nieuw. Triumph bouwde ooit zijn GT6 en Vitesse met een zes-in-lijn van 1,6 of 2,0 liter.

Mazda krijgt luxemerk

Mazda’s worden onder verschillende merknamen gecommercialiseerd, zoals Eunos en Autozam. Het meest bekend in Europa is Xedos. Daarmee wil Mazda hier een luxelabel introduceren, maar deze poging mislukt. Op de foto de Xedos 6.

Automerk Mazda
Mazda 121

Moderne 2CV

Een andere opmerkelijke Mazda is de 121. Deze compacte vierdeurs met een lengte van minder dan vier meter heeft een opmerkelijk design, met een smalle, hoge koets en vier volwaardige zitplaatsen. Hij is verkrijgbaar met een canvas oproldak, wat hem de omschrijving ‘moderne 2CV’ oplevert.

Mazda en Ford

Vanaf de jaren zeventig kampt Mazda met financiële problemen. Dit zet de deur op een kier voor een participatie van Ford, die oploopt tot 33,3%. Verschillende Mazda-modellen worden verkocht met een Ford-label. Dat is vooral het geval in de VS, Canada, Zuid-Afrika, Australië, Griekenland en later ook de rest van Europa. Maar ook het omgekeerde gebeurt. De Ford Fiesta wordt in 1996 op de markt gebracht als de Mazda 121. Ford verkoopt het gros van zijn Mazda-aandelen vanaf de financiële crisis in 2008.

Ford en Mazda
Model MX-5 Mazda

Roadster

De meest geliefde Mazda is ongetwijfeld de MX-5, die in 1989 zijn debuut beleeft. In de VS wordt hij verkocht als de Miata. Het model van de eerste generatie blijft in productie tot en met 1997 en onderscheidt zich door zijn opklaplichten. De MX-5 doet de roadster herleven. Hij is geïnspireerd op de vroegere Lotus Elan, Triumph Spitfire en Fiat 124 Spyder.

Populaire Mazda

De Mazda MX-5 is de meest verkochte sportwagen ooit en kent een enorme navolging in zowel Japan als andere landen. Regelmatig houden liefhebbers bijeenkomsten.

Populaire MX-5 Mazda

Lees nog meer historieken

Ben je een autoliefhebber? Dan ben je vast ook geïnteresseerd in de geschiedenis van andere merken. Lees hier meer de historiek van deze merken: Citroën, Volkswagen, Renault, Peugeot, Audi, Skoda, Volvo, Seat, Mini, Opel, Alfa Romeo, Toyota, Ford, Hyundai, BMW, Suzuki, Mitsubishi, Land Rover, JaguarMercedes.

Vorig artikelWellnessen in Hongarije
Volgend artikelAustin A40 Somerset