Design header Rijden

Zo wordt het design van je auto bepaald

Goed design verkoopt. Maar wat is dat precies, een goed ontwerp? En heeft dat überhaupt iets te maken met de subjectieve gegevens ‘mooi’ en ‘niet mooi’?

19/02/2018
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

Tot halfweg de 20ste eeuw was er nauwelijks een lijn te vinden in het design van auto’s, zelfs niet binnen één en hetzelfde merk. Het leek wel of de designers naar de sfeer van de dag schetsten, zonder rekening te houden met wat vooraf was gegaan of nog zou volgen.

Dat veranderde drastisch toen het prestigieuze Royal College of Art (RCA) in de jaren 60 een studierichting voor ‘Vehicle Design’ opende in Londen. Plots werd er op hoog niveau nagedacht over autodesign: over hoe een ontwerp meer kon zijn dan gewoon hip en het onderliggende verhaal kon versterken. In het vakjargon heet dat de narrative: het destillaat van de onderzoeken naar het hoe en waarom van een bepaald soort auto.

 

3 eigenschappen van een goed exterieurdesign:

1. Een sprekend ontwerp

“Zelfs vanop tien meter afstand moet het gezicht van een auto een duidelijke boodschap overbrengen”, zegt automotive designer Niels van Roij, “ook als de snoet gespiegeld in je achteruitkijkspiegel opduikt.” Een auto die voor het linkerrijvak van de snelweg bedoeld is, kan dus maar beter een agressieve tronie hebben. Voor een stadsauto waarmee je de kinderen naar school brengt, geldt het omgekeerde.

2. Een relevant ontwerp

“Nog belangrijker is dat het ontwerp van een auto relevant is”, gaat van Roij verder. “De Rover 75 was een pracht van een wagen met knap uitgewerkte details, maar niemand die eind jaren 90 om een ontwerp uit de jaren 70 had gevraagd.” Teruggrijpen naar het verleden is dan ook even gemakkelijk als het verraderlijk is, al leidt het zelden tot het gewenste resultaat.

3. Een toekomstgericht ontwerp

Hoe designers vandaag al weten wat het publiek morgen zal appreciëren? “Dat kan alleen door de veranderende leefwereld in acht te nemen”, meent van Roij. De Londense academie leerde hem om strategisch te gaan denken en ontwerpen. Om meer aspecten in acht te nemen dan enkel de auto en de bijhorende behoeftes, opdat de ontwerpen van vandaag in de tijdsgeest van morgen passen.

3 kenmerken van een sterk interieurdesign:

1. Een veelzijdig design

Volgens Sonja Vandenberk, Chief Designer Colour & Material bij Ford, is 2018 een scharniermoment, omdat de automobielbranche met het ene been in het heden en met het andere in de toekomst staat. “Vandaag primeren de personalisatiemogelijkheden, maar niemand kan met zekerheid zeggen of dat in de toekomst ook zo blijft”, meent ze. “Het zal er allemaal van afhangen of de auto in kwestie bedoeld is voor privébezit of voor autodelen.”

2. Een holistisch design

Vandenberk benadrukt ook dat het bouwen van auto’s steeds holistischer gebeurt, naar de stroming die waarde hecht aan ‘een geheel met samenhangende onderdelen’. “Je kunt het exterieurontwerp niet meer los zien van het interieurdesign, dat met de dag aan belang wint, mede door de komst van autonome rijsystemen en de vrije tijd die daarmee voor de inzittenden ontstaat.”

3. Een warm design

Nu al spenderen pendelaars veel meer tijd in hun wagen, terwijl de technische evolutie ervoor zal zorgen dat ze in de file andere dingen kunnen én mogen doen in de cabine. “In dat opzicht zien we het interieur steeds minder als een cockpit en meer als een huislijke ruimte die gezelligheid en warmte moet uitstralen”, zegt ze. Het materiaalgebruik wordt ook op dat doel afgestemd, zonder het gewicht ervan uit het oog te verliezen. Het blijven immers CO2-gevoelige tijden, en daar heeft elke kilo invloed op.

“Maar hoe je het ook draait of keert”, besluit Vandenberk, “de millennials zijn anders opgegroeid en gaan bijgevolg andere auto’s ambiëren.” Vrouwen vallen veelal ook op andere ‘gezichten’ en ‘silhouetten’ dan mannen, waardoor auto’s steeds bewuster voor een bepaald geslacht getekend worden. Dat alles wordt natuurlijk op voorhand bepaald, terwijl de interieuropties navenant mee-evolueren. De tijd dat de man over de techniek besliste en de vrouw over de aankleding, is al lang voorbij.

Deel met je vrienden:

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief