Motortest BMW G 310 R Rijden

Motortest: BMW G 310 R

BMW is vooral bekend om zijn zware motorfietsen met een boxtertwin en vier- en zescilinder-in-lijnkrachtbronnen, maar dat weerhoudt het merk er niet van een lichtere motor op de markt te brengen.

27/09/2017
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

‘Deze BMW is ideale opstapmotor’

BMW maakt lichte motor

Wie motor wil rijden en ouder dan 20 maar nog geen 24 is, moet het rijbewijs A2 in handen hebben. Daarmee mag je met een motor met een beperkt vermogen (maximaal 35 kW/47 pk) op de openbare weg rijden. BMW biedt sinds dit jaar met de BMW G 310 R een lichte 313cc-metende ééncilinder motor aan voor die A2-categorie. De motor werd ontwikkeld door BMW Motorrad in München en loopt van de band bij TVS Motor Company in India.

Allesbehalve traditioneel

De G 310 R is een strak gelijnde, modern ogende motor. Opvallend is de opbouw van het motorblok: de cilinder staat in tegenstelling tot de ‘traditionele’ opstelling (iets naar voren gericht) licht naar achteren gekanteld. En in plaats van de uitlaatpoort aan de voorzijde van de cilinder te plaatsen, positioneert BMW de inlaatpoort vooraan en de uitlaatboord achteraan.

Ook goed op de snelweg

De G 310 R heeft een vermogen van 34 pk (25 kW). Dat is genoeg om op de snelweg vlot met het overige verkeer mee te kunnen. Bij een kruissnelheid van 115 kilometer per uur heb je nog wat over. Het is wel een motor die je goed op toeren moet houden en waarop je veel moet schakelen om het vermogen naar het achterwiel te brengen. De eenpitter is in de hogere toerentallen wat luidruchtig en dan zijn er ook trillingen merkbaar. De wegligging is goed, mede dankzij de lange achtervork. Het gewicht is gering en laat toe makkelijk tussen het andere verkeer te laveren (file- of stadsverkeer) en op de buitenweg brutaal bochtjes te pikken. Overigens: ook oudere (aspirant-)motorrijders kunnen veel plezier beleven aan deze motor.

Tip

Toch een auto? We testten ook de nieuwe BMW 5 Reeks!

  • Motortest BMW G 310 R
  • Motortest BMW G 310 R
  • Motortest BMW G 310 R
  • Motortest BMW G 310 R
TESTMOTOR313cc-ééncilinder, benzine, 25 kW, 34 pk
TESTVERBRUIK4 l/100 km
CO₂-EMISSIE77 g/km
BUDGET
  • vanafprijs: € 4950
  • basisprijs testmodel: € 5000
  • BIV: € 61,50
  • verkeersbelasting: € 55,97
PLUS
  • betaalbaar
  • gunstig verbruik
  • wendbare motor
MIN
  • lawaai en trillingen in hoger toerental
  • ontbreken van alarmlichten
Deel met je vrienden:

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief