Een praktische wagen met een vlotte en stille motor. Een stevige basisuitrusting en voldoende binnenruimte. Een ietwat saai design, maar met veel kleurige mogelijkheden. Dit is de nieuwe Volkswagen T-Cross!

Strakke lijnen

Zet hem gerust naast de Renault Captur, Peugeot 2008 en Hyundai Kona. Volkswagens vijfde en kleinste SUV gaat met plezier de concurrentie aan. De nieuwe Volkswagen T-Cross is gebaseerd op het onderstel van de Polo, maar kreeg SUV-gewijs een hoger postuur en vijf centimeter extra. Qua design houdt Volkswagen het bij een strak lijnenspel zonder al te veel franjes. Het origineelst zijn nog de achterste lichtblokken, die met elkaar verbonden zijn door een zwarte strook, en de spatbordopeningen in contrasterende kleur. Hoewel het geheel ietwat saai oogt, kun je je Volkswagen T-Cross toch wat opvrolijken met opvallende kleuren, grote velgen en het sportieve R-Line pakket.

Ruimer dan je denkt

De Volkswagen T-Cross beroert niet meteen de emoties, maar spreekt wel de rede aan met zijn handigheid. Ondanks zijn compacte afmetingen, pakt hij uit met behoorlijk wat been- en knieruimte. Mooi is bovendien dat je de achterbank, zelfs op de basisversie, traploos over een afstand van 14 centimeter kunt verschuiven. Dat zorgt voor een flexibele kofferruimte met een volume van 385 tot 455 liter. Nog praktische troeven zijn de gemakkelijke instap en overzichtelijke zitpositie. Je kroost vastgespen op de achterbank wordt kinderspel.

De Volkswagen T-Cross beroert niet meteen de emoties, maar spreekt wel de rede aan met zijn handigheid.

Behoorlijke basisuitrusting

De strakke boordplank biedt een overzichtelijke lay-out. Het geheel is goed geassembleerd, maar de goedkoop ogende kunststof is eerder een afknapper. Ter compensatie krijgt de Volkswagen T-Cross een behoorlijke basisuitrusting mee. Standaard zijn bijvoorbeeld dodehoekdetectie, rijstrookbewaking en noodremfunctie in de stad.

Stil maar steriel

Hoewel een SUV, kun je de Volkswagen T-Cross niet met vierwielaandrijving krijgen. De verhoogde ophanging vangt schadeloos drempels en stoepranden op. Een SUV dus voor de urban jungle in plaats van de ware wildernis. Wij reden met de 115pk-sterke 1.0-liter benzine met driecilinders, gekoppeld aan een zelfschakelende zevenbak met twee koppelingen, een DSG-7 zoals dat heet. Een geslaagde combinatie, zo blijkt. Hij presteert vlot, maar wat vooral opvalt, is de bijzonder stille motor, en dat komt door een goede geluidsisolatie en de transmissie die maakt dat het motortoerental beperkt blijft. Dat levert eveneens een gunstig verbruik op. Wij noteerden een gemiddelde van 6,4 l/100 km en slaagden er tijdens een lang snelwegtraject zelfs in om onder de 6 l/100 km te duiken. Het rijden zelf verloopt wat afstandelijk. Ook hier weinig emotie dus. Het sturen voelt kunstmatig aan en genereert weinig of geen gevoel. Het rempedaal voelt weinig progressief aan en op een bochtig parcours merk je dat de Volkswagen T-Cross een hoge auto is. Qua motor kies je tussen twee 1.0-liter benzines (95 of 115 pk) en één 1.6-liter diesel (95 pk).

TESTWAGEN
1.0 driecilinder (benzine), 115 pk
TESTVERBRUIK
6,4 l/100 km
CO₂-EMISSIE
112 g/km
BUDGET
  • basisprijs: 1.0 benzine (95 pk): € 19.775 – prijs testmodel 1.0 benzine met automaat (zonder opties): € 22.125
  • BIV: € 199,14
  • verkeersbelasting: € 121,66
PLUS
  • Binnenruimte
  • Koffervolume
  • Makkelijke instap
  • Assemblagekwaliteit
  • Basisuitrusting
  • Stille benzinemotor
  • Beperkt verbruik
  • Beperkte fiscale lasten
MIN
  • Braaf design
  • Materiaalkeuze interieur
  • Afstandelijk stuurgevoel
  • Doseerbaarheid remmen

Ook getest

VW Polo, VW T-Roc, VW TiguanTW Touareg

Leestip

Wist je dat het oorspronkelijk de bedoeling was dat Duitsers konden sparen voor zegeltjes om zo een VW Kever te kunnen ‘kopen’? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Volkswagen.

Vorig artikelOnze tips voor een goedgevulde zomer
Volgend artikelDaarom is vliegen écht veilig