Volvo XC40

Ontworpen in Zweden en geboren in Gent leent de Volvo XC40 zich uitermate om in alle veiligheid de dagelijkse kilometers af te leggen. We gingen de baan op voor een testrit met de ‘Auto van het Jaar 2018’.

Royaal in binnenruimte

Waar in de Volvo XC40 we ook plaatsnemen, de hoofd- en beenruimte zijn steeds royaal, met achter het stuur tevens een hoge zitpositie, wat bijdraagt tot een veilig gevoel. Op dat vlak stak het Zweedse merk trouwens een tandje bij. Zo is City Safety, een systeem dat waarschuwt indien er een aanrijding dreigt en automatisch afremt als je niet snel genoeg reageert, standaard voorzien op alle XC40-modellen. Verder noteren we ook vermoeidheidswaarschuwing en verkeersbordherkenning, alsook een uitgebreide rijstrookassistentie, hoewel die niet feilloos werkt in het donker.

Op vlak van veiligheid stak de Volvo XC40 nog een tandje bij.

Kwalitatief en bijdetijds

Maandelijkse inkopen doen? Geen probleem met de Volvo XC40! De koffer is met 460 liter dan wel kleiner dan bij de concurrenten, maar biedt voldoende plaats voor een hele resem boodschappentassen. Praktische haken her en der helpen je alles netjes te stockeren. Lunchmeeting? De opbergvakken in de voordeuren kunnen een laptop en literfles herbergen. Verder oogt het interieur vertrouwd en biedt het aanraakscherm op de middenconsole heel wat gebruiksgemak. De afwerkingsmaterialen zijn kwalitatief en smaakvol gecombineerd met bijdetijdse inzetstukken.

Volvo XC40 krijgt straffe motor

Veel lof hebben we voor de 190 pk sterke dieselmotor, die zich krachtig en tegelijk zeer stil toont, zelfs bij het vloeren van het gaspedaal. Hoewel dat laatste niet altijd een goed idee is. De achttrapsautomaat lijkt op zulke momenten even het noorden kwijt. Ook in de bochten komt tot uiting dat deze crossover niet gemaakt is voor het sportieve smijt- en bochtenwerk, maar echt storen doet het niet. Deze kleine SUV weet wat hij wil. Hij focust op het (familie)leven in de stad, maar biedt dankzij zijn grote bodemvrijheid ook voldoende speelruimte om de platgetreden paden te verlaten voor pakweg een picknick. Alles opgeteld begrijpen we dus absoluut waarom de Volvo XC40 ‘Auto van het Jaar’ werd.

  • Volvo XC40
TESTWAGEN
Volvo XC40 D4 AWD R-Design (diesel), 190 pk
TESTVERBRUIK
8,7 l/100 km
COâ‚‚-EMISSIE
131 g/km
BUDGET
  • vanafprijs: € 30.400, prijs testmodel: € 45.200
  • BIV: € 789
  • verkeersbelasting: € 496,23
PLUS
  • stille dieselmotor
  • aangenaam rijcomfort
  • ruim interieur
  • praktische opbergmogelijkheden
MIN
  • twijfelende automaat
  • kleinere koffer
  • rijstrookassistentie niet feilloos in het donker

Ook getest

Volvo, Volvo XC60, Volvo XC90

Leestip

Wist je dat Volvo eerst wagens bouwde in Alsemberg en pas later verhuisde naar Gent? Meer van dit soort leuke feiten lees je in de geschiedenis van Volvo.

Vorig artikelVAB-Reisbijstand kreeg deze paasvakantie 20% meer oproepen
Volgend artikelHet VAB-logo door de (bijna) eeuw heen