Volkswagen roemt zijn hertekende Tiguan om zijn ‘nieuwe, mannelijke en elegante designtaal’. Dat klinkt mooi, maar klopt het ook?

Interieur

Als een mannelijk design zich vertaalt in ontelbare knopjes, icoontjes, pijltjes en wieltjes, dan bulkt deze Tiguan van het testosteron. Je loopt wat verloren achter het stuur. Leuk is wel dat je de voorkeurinstellingen van verschillende bestuurders kunt invoeren, zodat je niet elke keer weer de hele mikmak van spiegelstanden, zetelhoogte enzovoort opnieuw moet veranderen nadat iemand anders met de auto reed. Op de rug van de voorste zetels zitten uitklapbare tafeltjes met plaats voor een beker. Iets te hoog en te smal om echt nuttig te kunnen zijn en bovendien waarschuwt de gebruiksaanwijzing dat ze tijdens het rijden moeten ingeklapt worden. Tja, wanneer gebruik je die dan wel? De koffer is zeker niet klein, maar er wordt wel erg veel ruimte voorzien voor een reservewiel, wat het moeilijk maakt om de kofferruimte optimaal te benutten.

Motor

Deze 4Motion is een automaat en met een sterke motor onder de kap werkt die onberispelijk. Wie dat absoluut wil, kan ook handmatig schakelen. Misschien kan dat offroad ooit eens van pas komen, maar voor doordeweeks gebruik op gebaande wegen is dat bij deze wagen nooit noodzakelijk of zelfs wenselijk. Verder zorgt de 2.0 TDI-motor voor zorgeloos rijplezier.

Veiligheid

De automatische noodstop als er een gevaarlijke situatie dreigt, het icoontje wanneer de afstand met de wagen voor je volgens de Tiguan te klein is, de lampjes die waarschuwen wanneer je wel erg dicht naast een andere weggebruiker rijdt, de camera’s die je zelfs van een gedetailleerd ‘helikopterbeeld’ voorzien tijdens het achteruitrijden… Het lijkt wel of er een nauwgezette copiloot naast je zit, klaar om in te grijpen in geval van nood. Veiligheid primeert duidelijk en zo hoort het. Dat en de Duitse degelijkheid en grondigheid typeert de Tiguan!

TESTWAGEN
2.0 TDI SCR 4Motion (diesel, automaat), 150 pk
TESTVERBRUIK
6,5 l/100 km
BUDGET
basisprijs: € 40.850
BIV: € 904,51
verkeersbelasting: € 509,58
CO2-EMISSIE
149 g/km
PLUS
  • degelijk
  • goede veiligheidsvoorzieningen
  • elegant
  • zorgeloos rijplezier
MIN
  • wacht iets te lang voor hij na een ecostop weer aanslaat
  • koffer valt tegen

Ook getest

VW TiguanVW T-RocTW Touareg, VW T-Cross

Leestip

Wist je dat het oorspronkelijk de bedoeling was dat Duitsers konden sparen voor zegeltjes om zo een VW Kever te kunnen ‘kopen’? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Volkswagen.

Vorig artikelSlechts helft gps-toestellen krijgt ooit een update
Volgend artikelToyota Crown