Volkswagen roemt zijn hertekende Tiguan om zijn ‘nieuwe, mannelijke en elegante designtaal’. Dat klinkt mooi, maar klopt het ook?
Interieur
Als een mannelijk design zich vertaalt in ontelbare knopjes, icoontjes, pijltjes en wieltjes, dan bulkt deze Tiguan van het testosteron. Je loopt wat verloren achter het stuur. Leuk is wel dat je de voorkeurinstellingen van verschillende bestuurders kunt invoeren, zodat je niet elke keer weer de hele mikmak van spiegelstanden, zetelhoogte enzovoort opnieuw moet veranderen nadat iemand anders met de auto reed. Op de rug van de voorste zetels zitten uitklapbare tafeltjes met plaats voor een beker. Iets te hoog en te smal om echt nuttig te kunnen zijn en bovendien waarschuwt de gebruiksaanwijzing dat ze tijdens het rijden moeten ingeklapt worden. Tja, wanneer gebruik je die dan wel? De koffer is zeker niet klein, maar er wordt wel erg veel ruimte voorzien voor een reservewiel, wat het moeilijk maakt om de kofferruimte optimaal te benutten.
Motor
Deze 4Motion is een automaat en met een sterke motor onder de kap werkt die onberispelijk. Wie dat absoluut wil, kan ook handmatig schakelen. Misschien kan dat offroad ooit eens van pas komen, maar voor doordeweeks gebruik op gebaande wegen is dat bij deze wagen nooit noodzakelijk of zelfs wenselijk. Verder zorgt de 2.0 TDI-motor voor zorgeloos rijplezier.
Veiligheid
De automatische noodstop als er een gevaarlijke situatie dreigt, het icoontje wanneer de afstand met de wagen voor je volgens de Tiguan te klein is, de lampjes die waarschuwen wanneer je wel erg dicht naast een andere weggebruiker rijdt, de camera’s die je zelfs van een gedetailleerd ‘helikopterbeeld’ voorzien tijdens het achteruitrijden… Het lijkt wel of er een nauwgezette copiloot naast je zit, klaar om in te grijpen in geval van nood. Veiligheid primeert duidelijk en zo hoort het. Dat en de Duitse degelijkheid en grondigheid typeert de Tiguan!
TESTWAGEN |
2.0 TDI SCR 4Motion (diesel, automaat), 150 pk |
TESTVERBRUIK |
6,5 l/100 km |
BUDGET |
basisprijs: € 40.850 BIV: € 904,51 verkeersbelasting: € 509,58 |
CO2-EMISSIE |
149 g/km |
PLUS |
|
MIN |
|
Ook getest
VW Tiguan, VW T-Roc, TW Touareg, VW T-Cross
Leestip
Wist je dat het oorspronkelijk de bedoeling was dat Duitsers konden sparen voor zegeltjes om zo een VW Kever te kunnen ‘kopen’? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Volkswagen.