Toyota Yaris

De Toyota Yaris krijgt een cosmetische opsmuk, maar ook een nieuwe motor. Toyota blijft de enige constructeur met een hybride versie in dit segment.

Meer kleur

De Toyota Yaris is niet meteen de meest opvallende of originele in het segment van de grotere stadswagens, maar hij is door zijn betrouwbaarheid uitgegroeid tot een vaste waarde. Op het eerste gezicht is er weinig veranderd aan de Yaris. Een lichtjes hertekend front en bredere achterlichten zijn de voornaamste cosmetische aanpassingen. Wel zorgt Toyota ervoor dat zijn Yaris meer dan in het verleden kan worden gepersonaliseerd. Naast de ‘gewone’ uitvoeringen zijn er ook vier two-tone versies met een tweekleurig koetswerk. Personaliseren kan ook met het zogenaamde colour pack voor zowel het exterieur als het interieur.

De Toyota Yaris is de enige hybride auto in zijn segment

Geluidscomfort

Onderhuids zijn er meer ingrijpende veranderingen. Zo is de geluidsdemping aanzienlijk verbeterd en voelt de Yaris veel koersvaster aan. Hij blijft trouw aan compacte afmetingen, heeft een bijzonder korte draaicirkel en is daarmee zeer wendbaar in een stedelijke omgeving. Maar dat heeft ook zijn nadelen. De koffer heeft een beperkt volume van 286 liter, in de hybride is dat zelfs teruggebracht tot 210 liter. De Toyota Yaris is overigens de enige hybride in zijn segment. Toyota heeft deze aandrijflijn, die gebruikmaakt van een 1.5-liter benzine en een elektrische motor, verder verfijnd, waardoor het geluidscomfort is verbeterd en de benzinemotor minder gauw voor een hoog toerental kiest bij felle acceleraties. Ook het verbruik is een meevaller. Wij noteerden een gemiddelde van 5,2 l/100 km.

Nieuw topmodel

Helemaal nieuw is de topversie onder de benzines. Die is voorzien van een nieuw ontwikkelde 1.5-liter die het best tot zijn recht komt met de manuele versnellingsbak met zes overbrengingen. Het schakelen verloopt uiterst vlot en de motor is bijzonder pittig. Wel is het moeilijk om het gas te doseren. We noteerden een gemiddeld verbruik van 5,8 l/100 km. Als alternatief kan deze nieuwe viercilinder ook met een minder geslaagde CVT worden gecombineerd. De basisversie krijgt een kleine 1.0-liter driecilinder onder de motorkap. Voor wie dat wil, is er ook een 1.4-liter diesel.

TESTWAGEN
hybride, 1.5 viercilinder (benzine & elektromotor), 100 pk
TESTVERBRUIK
5,2 l/100 km
CO₂-EMISSIE
7 g/km
BUDGET
  • basisprijs: € 14.990, prijs testmodel: € 20.400
  • BIV: € 43,71
  • verkeersbelasting: € 166,87
PLUS
  • assemblagekwaliteit
  • wendbaarheid
  • geluidsisolatie
  • veilige wegligging
  • verkrijgbaar als hybride
MIN
  • koffervolume
  • werking CVT bij 1.5
  • gasdosering bij 1.5
  • beperkt aantal uitvoeringen
Vorig artikelDe geschiedenis van Suzuki
Volgend artikelGetest: Honda X-ADV