Buiten de Swift en de Vitara heeft Suzuki weinig pottenbrekers in huis. Met de Baleno doen de Japanners een poging om het segment van de stadsauto’s aan te vallen.
Vormgeving
Na veertien jaar haalt Suzuki de oude typebenaming Baleno weer van onder het stof maar dan wel voor een gloednieuwe vijfdeurs die net geen vier meter meet. De nieuwkomer positioneert zich boven de Swift in het Suzuki-gamma en hij is een rechtstreekse concurrent voor de Clio’s, de Polo’s en de Fiesta’s van deze wereld. Suzuki wil niet langer een underdog-rol spelen want het autootje staat op een nooit eerder gebruikt onderstel, krijgt vernieuwende motorisaties, een keurige uitrusting en bovenal een aantrekkelijk prijskaartje. Het design is niet wereldschokkend, maar oogt toch fris.
Interieur
Ondanks zijn beperkte buitenafmetingen biedt de Suzuki Baleno voldoende binnenruimte. Het interieur geeft echter een sobere indruk met veel harde plastics. De koffer heeft, zeker voor een auto uit deze categorie, een aanzienlijk volume van 355 liter.
Rijgedrag
De vering is inschikkelijker dan die van zijn concurrenten en de klemtoon ligt duidelijk meer op comfort dan pure dynamiek. De besturing voelt nauwkeurig aan maar is onvoldoende zelf centrerend. Onder de motorkap steekt een gloednieuwe 1.0 Boosterjet benzinemotor die 112 pk levert. Door het lage gewicht zorgt die voor pittige prestaties. Vanaf 1.500 opm reageert deze driecilinder met turbo erg soepel zodat je vroeg kan opschakelen, wat het verbruik beperkt.
TESTWAGEN |
1.0 benzine (manueel), 112 pk |
TESTVERBRUIK |
5,3/100 km |
BUDGET |
basisprijs: € 17.599 BIV: € 84,79 verkeersbelasting: € 113,48 |
CO2-EMISSIE |
103 g/km |
PLUS |
|
MIN |
|
Ook getest
Leestip
Meer weten over de geschiedenis van Suzuki? Ontdek hier de hoogtepunten uit de historie van dit Japanse merk.