Skoda Karoq Autotest

Autotest: Skoda Karoq

De weinig geliefde Roomster en de verdienstelijke Yeti verdwenen beide uit het Skoda-gamma om plaats te ruimen voor één nieuwkomer, de Skoda Karoq.

12/12/2017
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

Het ruime interieur van de Skoda Karoq lijkt ontworpen door designers met kinderen.

Broertje van de Seat Ateca

De Skoda Karoq, die met zijn 4,25 meter compact blijft, situeert zich onder de grote Kodiaq, die eerder dit jaar werd gelanceerd. Uiterlijk mist de Karoq flair. Met zijn strakke lijnen kan hij, zeker van opzij, makkelijk verward worden met een VW of Seat. Het front laat wel duidelijk zien dat het om een Skoda gaat. Onderhuids is hij nauw verwant met de Seat Ateca. De Karoq heeft in vergelijking met de Ateca een iets soepelere ophanging en een behoorlijk veercomfort. Nadeel is wel dat de koets kan overhellen, maar bochtenwerk is dan ook niet zijn roeping.

Praktisch interieur

Het ruime interieur lijkt ontworpen door praktisch denkende designers met kinderen. De vakken in de portieren zijn ruim, met zelfs verwijderbare prullenbakjes. Er is beenruimte in overvloed en instappen gaat vlot. Als optie is er de driedelige Varioflex-achterbank, waarvan elk deel kan worden neergeklapt, opgeklapt en zelfs verwijderd. De koffer heeft een aanzienlijk volume van 588 liter.

Het motorenpalet

De basisversie van de Skoda Karoq krijgt een kleine driecilinder met turbo onder de motorkap. Ondanks zijn beperkte cilinderinhoud van 1,0 liter ontwikkelt hij een kranige 115 pk. Dat is voldoende voor niet al te grote afstanden maar wat krap als de auto volgeladen is en hellingen voor de wielen krijgt. Deze versie komt enkel met voorwielaandrijving. Wie vierwielaandrijving wil, moet kiezen voor de 1,5-liter benzine of de 2,0-liter diesel. Er is ook nog een 1,6-liter diesel. Alle versies krijgen een manuele zesbak mee. Een zelfschakelende DSG zevenbak is verkrijgbaar bij de krachtigste uitvoeringen.

Tip

Wist je dat Skoda al in 1934 een eerste Superb lanceerde? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Skoda.

TESTWAGEN1.0 driecilinder turbomotor (benzine), 115 pk
TESTVERBRUIK7,6 l/100 km
CO₂-EMISSIE117 g/km
BUDGET
  • vanafprijs: € 23.900, basisprijs testmodel: € 23.900
  • BIV: € 171,10
  • verkeersbelasting: € 121,68
PLUS
  • ruim en praktisch ingericht interieur
  • makkelijke instap
  • Varioflex-achterbank
  • grote koffer
  • behoorlijk comfort
MIN
  • (de)monteren achterbank
  • mist flair en uitstraling
  • weinig reserve met 1,0 liter
Deel met je vrienden:

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief