De fonkelnieuwe Fabia vijfdeurs is net op de markt en Skoda lanceert al de breakversie. De Skoda Fabia Combi is een zuinige break met extra laadruimte.
Vormgeving
De Skoda Fabia Combi is lager, breder en een fractie langer dan zijn voorganger. Het koetswerk is strak getekend. De Skoda overtroeft zijn rivalen met zijn bijzonder grote koffer van 530 liter. Een record in deze categorie en zelfs beter dan enkele grotere middenklassers.
Interieur
Het interieur van de Skoda Fabia Combi heeft een uitstekende afwerking en de materiaalkeuze geeft een verzorgde indruk. Het instrumentenbord is eenvoudig en overzichtelijk. Eerst opteerde Skoda voor navigatie via een ‘mirrorlink’ met je smartphone. Nu is er de mogelijkheid om een ingebouwd navigatiesysteem te bestellen.
Motoren
We testten twee versies. De 1.0-benzine, met drie cilinders en 75 pk, komt pittig over maar mist de kracht om lange afstanden te rijden. Hij is eerder geschikt voor een stedelijke omgeving of voor secundaire wegen. Op een gemengd parcours noteerden we een gemiddeld verbruik van 6,6 l/100 km. De 1.4 TDI, een turbodiesel met 105 pk, kan wel langere afstanden aan, maar de combinatie van deze motor met een handgeschakelde vijfbak is geen succes. De motor is lawaaierig tijdens het versnellen en zijn levendigheid wordt belemmerd door de lange overbrengingen van de versnellingsbak. Zuinig is hij wel: 5,3 l/100 km.
TESTWAGEN |
1.4 TDI (diesel), 105 pk |
TESTVERBRUIK |
5,1 l/100 km |
CO₂-EMISSIE |
99 g/km |
BUDGET |
basisprijs: € 15.960 BIV: € 506,16 verkeersbelasting: € 244,43 |
PLUS |
|
MIN |
|
Ook getest
Skoda Karoq, Skoda Kodiaq, Skoda Octavia Combi
Leestip
Wist je dat Skoda al in 1934 een eerste Superb lanceerde? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Skoda.