Renault Koleos

De eerste Renault Koleos was nooit een succes. Doet de tweede generatie beter? Deze keer staat hij alvast beter zijn mannetje in de competitieve SUV-markt.

Niet voor zeven

De tweede generatie van de grootste SUV van Renault deelt onderhuids veel met de Nissan Qashqai. Afhankelijk van de motorisatie krijg je de vijfzitter met twee- of vierwielaandrijving. Al vanaf de eerste meters ervaren we dat Renault teruggaat naar de roots en inzet op comfort. De Renault Koleos komt niet als de snelste door de bocht, maar biedt zijn inzittenden onder alle omstandigheden een uitstekend veercomfort. Renault levert bewust geen versie met zeven zitplaatsen om de vijf inzittenden voldoende (been)ruimte te kunnen geven, een topmodel waardig. In de topversie worden de passagiers achterin overigens verwend met verwarmde zitjes. Wie extra zitplaatsen wil, wordt bij Renault op zijn wenken bediend met modellen als de Grand Scénic en Espace.

Het interieur van de Renault Koleos

Het dashboard van de Renault Koleos oogt opgeruimd. Centraal staat een groot, horizontaal aanraakscherm in tabletformaat waarmee je het R-LINK 2 infotainmentsysteem kunt aansturen. Voor de ventilatie en verwarming blijven de conventionele draaiknoppen op post.

De beschikbare motoren

Ook onder de motorkap verrast de Franse constructeur door enkel dieselmotoren te voorzien. De keuze voor de Renault Koleos wordt beperkt tot een 1.6 diesel met 130 pk of een tweeliter, goed voor 175 pk. Die krachtigste versie is de enige die ook met een inschakelbare vierwielaandrijving en de automatische CVT-versnellingsbak wordt geleverd. De instapmotor is echter de stilste van de twee en biedt redelijke prestaties. Verwacht echter geen flitsende acceleraties, want de wagen weegt meer dan 1,6 ton zonder passagiers of bagage. Ook hier ligt de klemtoon duidelijk op comfort in combinatie met een bezadigde rijstijl.

TESTWAGEN
1.6 turbo (diesel), 131 pk
TESTVERBRUIK
6,6 l/100 km
CO₂-EMISSIE
120 g/km
BUDGET
  • vanafprijs: € 32.150, basisprijs testmodel: € 34.550
  • BIV: € 642,71
  • verkeersbelasting: € 320,74
PLUS
  • ruim interieur
  • rijcomfort
  • zitcomfort achterin
  • duidelijk en groot aanraakscherm
MIN
  • geen benzinemotoren
  • vierwielaandrijving en automaat enkel met tweeliter topmotorisatie
  • vermogen 1.6 dieselmotor beperkt met passagiers en bagage
  • niet de meest dynamische

Ook getest

We deden ook een testrit met de Renault Scénic, Renault Espace, Renault Mégane en Renault Talisman.

Leestip

Wist je dat de befaamde Renault 16 ‘La DS des pauvres’ werd genoemd? Meer van dit soort leuke weetjes vind je in de geschiedenis van Renault.

Vorig artikelGeluk bij een ongeluk
Volgend artikel8 goedkope citytrips in Europa