De Fransen vonden het hoog tijd om het concept ‘monovolume’ een nieuwe invulling te geven. En dat is precies wat ze deden met de Renault Espace van de vijfde generatie.
Vormgeving
Met zijn verhoogde ophanging, grote wielen en kleinere ruiten neemt de nieuwe Renault Espace kenmerken van een SUV over. Het zes centimeter lagere koetswerk zorgt voor een betere stroomlijn, en geeft de auto een slankere verschijning, zeker in profiel bekeken. Frontaal komt de nieuwkomer dan weer stoer over dankzij de snuit en geaccentueerde wielkasten. Het breed uitgesmeerde koelrooster, met centraal het grote merkembleem, geeft hem extra présence. De Espace wil immers ook een beetje een luxeberline zijn, zeker in de duurdere uitrustingsniveaus waar de chroomaccenten om aandacht smeken.
Interieur
Open het portier en je komt in een andere wereld terecht. Het accent ligt duidelijk op de verzorgde afwerking, kwaliteitsvolle materialen en visuele impact. Centraal ontdek je een zwevende middenconsole met bovenaan een tabletachtig aanraakscherm. Ook de tellers hebben een andere aanblik met virtuele wijzerplaten. Iets minder is de praktische kant. De opbergruimte onder de middenconsole bijvoorbeeld is moeilijk bereikbaar. De optionele derde zitrij is enkel geschikt voor kinderen. En de koffer, die toch nog altijd een aanzienlijk volume van 680 liter heeft, daar kun je niet meer zo gemakkelijk een fiets in kwijt zoals in de vorige editie. Wel kun je de achterste zitjes vanop afstand via een knop neerklappen. Handig!
Motoren
De Renault Espace is enkel verkrijgbaar met 1.6 liter-motoren, waarvan één benzine (200 pk) en twee diesels (130 en 160 pk). Wij testten de krachtigste diesel in combinatie met de zelf schakelende zestrapsversnellingsbak met twee koppelingen. De transmissie twijfelde soms in zijn schakelgedrag, maar verder zorgde de combinatie voor een relaxte rijstijl. Onze testauto was voorzien van vierwielsturing, maar dat scherpte zijn stuurgedrag niet aan. De demping – die nochtans in verschillende standen kan worden ingesteld – voelt slap aan en heeft onder andere op drempels moeite om de vering in toom te houden. Jammer.
TESTWAGEN |
1.6 (diesel), 160 pk |
TESTVERBRUIK |
6,8 l/100 km (automaat) |
CO₂-EMISSIE |
120g/km |
BUDGET |
basisprijs: € 39.500 BIV: € 594,31 verkeersbelasting: € 308,06 |
PLUS |
|
MIN |
|
Ook getest
Renault Scénic, Renault Mégane, Renault Talisman, Renault Koleos
Leestip
Wist je dat de befaamde Renault 16 ‘La DS des pauvres’ werd genoemd? Meer van dit soort leuke weetjes vind je in de geschiedenis van Renault.