Range Rover Velar Autotest

Autotest: Range Rover Velar

Met de Velar breidt Land Rover zijn reeks Range Rovers uit met een vierde model. Overbodig of welgekomen nieuweling?

10/09/2017
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

De Range Rover Velar kan als een heuse offroader dienen, maar komt ook tot zijn recht op lange afstanden.

Een echte Range Rover

De Velar herken je meteen als een Range Rover, maar toch trekken enkele elementen de aandacht. Kijk maar naar de slanke koplampen, de toelopende achterpartij en de vlakke deurkrukken die uit het koetswerk tevoorschijn piepen zodra je de auto ontgrendelt. Ook het design van het interieur frappeert door zijn eenvoudig lijnenspel, de verzorgde afwerking en de voortreffelijke materiaalkeuze. De zuivere vormgeving van de boordplank is voor een groot deel te danken aan het beperkt aantal knoppen en toetsen. Heel wat functiebedieningen zijn ondergebracht in de twee 10 inch aanraakschermen die onder elkaar staan opgesteld. Zelfs het kiezen van de rijmodus (sneeuw, modder, zand, rotsen, gewone weg) gebeurt via één van de aanraakschermen. De bediening van de standaard achttrapsautomaat verloopt wel nog altijd via een draaiknop of de schakelpeddels ter hoogte van het stuurwiel.

Ruimte zat

De Range Rover Velar is een bijzonder praktische auto met voldoende ruimte voor vijf inzittenden en een koffer van ten minste 673 liter. De laadruimte kan nog worden vergroot door de driedelige achterbank met een 40/20/40-verhouding geheel of gedeeltelijk neer te klappen. De achterbank kun je ook traploos verschuiven, en dat vanuit de koffer. Het kofferdeksel bedien je elektrisch. Als je kiest voor de optionele luchtvering, dan kun je de auto via een toets in de koffer verlagen om het in- en uitladen te vergemakkelijken.

Luchtvering

Voor de Velar voorziet Land Rover zes verschillende motoren. Vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat zijn standaard. Hetzelfde geldt voor de luchtvering bij de duurste zescilindermodellen. ‘Onze’ viercilinder was als optie (€ 1675) mee voorzien. Niet meteen goedkoop, maar wel de moeite waard om het indrukwekkende comfortniveau. Met deze ophanging verteert de Velar met uitzonderlijk gemak drempels en oneffenheden. De auto blijft ook vlak in beladen toestand of bij het slepen van een aanhangwagen. Bovendien zijn er ook een aantal bijkomende praktische voordelen aan de luchtvering. Bij het in- en uitstappen wordt de hoogte van de auto tot 5 centimeter verlaagd en ook bij het in- en uitladen kan de hoogte naar beneden worden gehaald. De luchtvering laat ook een betere stroomlijn toe op de snelweg. Vanaf 105 km/u wordt de ophanging met 1 centimeter verlaagd. De luchtvering heeft dan nog eens zijn voordelen op onverhard terrein. Deze Velar kan door water met een diepte tot maar liefst 65 centimeter.

Lange afstanden

De gepolijste Range Rover Velar kan als een heuse offroader worden ingezet, maar komt ook op lange afstanden tot zijn recht. Ondanks zijn formaat voelt hij licht en tegelijk stuurvast aan. Het geluidscomfort zorgt er bovendien voor dat je fris van achter het stuur komt. De viercilinder klinkt bijzonder beschaafd en het windgeruis is nauwelijks hoorbaar. Wij noteerden een gemiddeld testverbruik van 7,8 l/100 km, wat niet slecht is voor een auto die meer dan 1850 kg neerzet op de weegschaal. En de prijs? Goedkoop is hij niet. Onze testwagen was een zeer goed aangeklede D240 HSE met een catalogusprijs van € 82.300. De basisversie in de reeks is de D180 en die kost zonder opties nog altijd € 57.000.

TESTWAGEN2.0 viercilinder turbomotor (diesel), 240 pk
TESTVERBRUIK7,8 l/100 km
CO₂-EMISSIE151 g/km
BUDGET
  • basisprijs: € 57.300 – basisprijs testmodel: € 61.600
  • BIV: € 1.086,55
  • verkeersbelasting: € 525,32
PLUS
  • geslaagd design
  • uitzonderlijk comfort
  • stuurvast
  • offroadcapaciteiten
MIN
  • prijs
  • fiscale lasten
  • afmetingen

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief