De nieuwe Peugeot 508 moet bewijzen dat ook Franse constructeurs een stukje van de premiummarkt kunnen inpikken. Maar hoe rijdt deze fraai ogende berline?
Sportief karakter
De Fransen noemen het ook wel een faux coupé. Ofwel een wagen die het gebruiksgemak van een vierdeurs verzoent met het elegante lijnenspel van een coupé. Het koetswerk werd korter, breder en vooral lager. De nieuwe Peugeot 508 is een auto voor fijnproevers die bewijst dat een laag zwaartepunt kan samengaan met een dynamisch rijgedrag en een snedig sturende vooras waarmee hij menig SUV het nakijken geeft. De sportieve inborst komt ook tot uiting in Peugeots i-Cockpit. In combinatie met de lagere zithouding werkt deze rijhouding ook, want het kleine stuur zorgt voor een uitstekend zicht op het digitale instrumentencluster én de weg.
De nieuwe Peugeot 508 is een auto voor fijnproevers die bewijst dat een laag zwaartepunt kan samengaan met een dynamisch rijgedrag en een snedig sturende vooras.
Interieur van de Peugeot 508
Verder kunnen we enkel vaststellen dat de materialen in het interieur kwalitatief ogen en de afwerking er duidelijk op vooruit is gegaan. Het geheel oogt knus, dankzij de brede centrale tunnel en de console die lichtjes naar de bestuurder toe richt. Naast een breed scala aan hedendaagse rijhulpsystemen komt er ook een instelbare demping. Maar, net als bij het gros van de concurrenten, is dat Spielerei. De meerwaarde voor de bestuurder is beperkt.
Beschikbare motoren
Onder de motorkap biedt Peugeot enkel viercilinders. Dieselklanten worden bediend met een 1.5 BlueHDI (130 pk), meteen de enige motor met een manuele versnellingsbak. De 2.0 BlueHDI levert 160 of 180 pk. Wij reden met de 1.6-benzinemotor met 225 pk. Door de beperkte longinhoud moet de kleine turbomotor binnen het optimale toerentalgebied worden gereden, en wat dat betreft kwijt de achttrapsautomaat zich uitstekend van zijn taak. De turbomotor levert 300 Nm en dat maakt deze grote Peugeot bepaald vlot. Kortom: deze nieuweling maakt een prima indruk, maar kost ruim 45.000 euro. De 180pk-versie van dezelfde motor is 10.000 euro goedkoper, maar nog steeds prijzig. Anderzijds is de Peugeot 508 erg leuk om te rijden. Hij is bovendien comfortabel en biedt een riante uitrusting, wat de forse prijs compenseert. Tot slot is hij vrij uniek, want steeds meer merken gooien in het segment van de grote berlines de handdoek in de ring. De Peugeot 508 is er inmiddels ook als break en in 2019 volgt een plug-in hybride.
TESTWAGEN |
1.6 viercilinder turbomotor (benzine), 225 pk |
TESTVERBRUIK |
7,4 l/100 km |
CO₂-EMISSIE |
131 g/km |
BUDGET |
|
PLUS |
|
MIN |
|
Ook getest
Leestip
Wist je dat Peugeot de eerste constructeur was die een auto met benzinemotor rubberen banden gaf? Meer van dit soort leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Peugeot.