Mazda3 Autotest

Autotest: Mazda3

De nieuwe Mazda3 wekt emoties op, zoveel is duidelijk. Een auto die buiten de lijntjes kleurt is altijd welkom in een segment waar iedereen naar de VW Golf kijkt.

27/05/2019
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

Traditioneel of experimenteel

Ziehier de nieuwe concurrent voor klassiekers als de VW Golf, Ford Focus, Opel Astra en, niet te vergeten, de nieuwe Toyota Corolla. In eerste instantie kies je tussen een vijfdeurs (hatchback) of vierdeurs (sedan), die beide hun eigen stijl hebben. De hatchback laat een robuuste indruk na, terwijl de sedan eleganter voorkomt. Enkel het front met zijn expressieve koelrooster en slank getekende koplampen is identiek. Het design is zuiver vormgegeven, zonder franjes. De achterste dakstijl van de hatchback loopt in één boog door tot in het spatbord. Ook opvallend zijn de kleine achterste zijruiten, die bij de inzittenden helaas een claustrofobisch gevoel opwekken.  De instap is niet al te makkelijk. Ook de zichtbaarheid naar achteren kan beter. Op praktisch vlak noteren we nog dat de vijfdeurs een eerder bescheiden koffervolume van 358 liter heeft.

De Mazda3 maakt indruk door zijn geluidscomfort, evenwichtig rijgedrag, en makkelijk doseerbare pedalen.

Minimalisme

Achter het driespakig stuurwiel ontdekken we een tellerpartij met een trio van ronde klokken en twee bijkomende wijzeraanduidingen. Daarmee kan de bestuurder zijn focus op het rijden houden. Minimalisme! Maar dat betekent niet dat Mazda technologie schuwt. Integendeel, een head-up display is standaard. Vanaf het tweede uitrustingsniveau is ook een dodehoekdetectie vooraan standaard. De Mazda3 maakt indruk door zijn geluidscomfort, evenwichtig rijgedrag, en makkelijk doseerbare pedalen. Het stuurgevoel wekt vertrouwen op. De korte pook bij de manuele versie laat zich goed bedienen via een degelijk omlijnd schakelpatroon.

Beperkte motorenkeuze

Voorlopig laat Mazda de keuze tussen twee motoren. De benzine (SkyActiv- G) met 122 pk is een tweeliter zonder turbo. Wel is deze viercilinder voorzien van een cilinderuitschakeling als de motor gedeeltelijk of niet belast wordt. Ook is er een mild hybridesysteem aanwezig. Elektrische kracht, die tijdens het vertragen wordt opgewekt en opgeslagen in een lithium-ion batterij, ondersteunt de motor tijdens het schakelen en bij het vertrekken. Dat laat alleszins een soepele rijstijl toe, maar toch mist deze benzine, in tegenstelling tot de diesel met 116 pk, wat trekkracht bij een lage draaisnelheid. Beide motoren krijgen standaard een manuele zesbak en kunnen als optie gekoppeld worden aan een alerte automaat met zes overbrengingen.

Meer Mazda

Wist je dat Mazda zoveel betekent als ‘god van het licht’? Meer van dit soort weetjes lees je in de historiek van Mazda. Of lees het mooie verhaal van de Mazda 1000 van Chris die met z’n oldtimer Japanse charme op onze wegen brengt.

Ook gestest

Mazda CX-3, Mazda CX-5

TESTWAGEN 2.0 viercilinder, benzine, 122 pk
TESTVERBRUIK 6,9 l/100 km
CO₂-EMISSIE 117 g/km
BUDGET
  • vanafprijs basismodel (2.0 benzine, 122 pk): € 23.990
  • BIV: € 239,59
  • verkeersbelasting: € 358,44
PLUS
  • Knap design
  • Overzichtelijk dashboard
  • Gemakkelijke bediening
  • Vlot en precies schakelen
  • Precies stuurgedrag
  • Rijplezier
  • Geluidscomfort
MIN
  • Beperkt aantal motoren
  • Trekkracht benzinemotor bij laag toerental
  • Geen breakversie
  • Kleine zijramen
  • Instap achteraan
  • Bescheiden koffervolume
Deel met je vrienden:

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief