Nu de Freelander uit het gamma verdwijnt, komt er plaats vrij voor de fonkelnieuwe Land Rover Discovery Sport.
Vormgeving
Met zijn lengte van 4,6 meter nestelt de nieuwe Land Rover Discovery Sport zich tussen de Range Rover Evoque en de ‘klassieke’ Discovery. Zijn front is stilistisch nauw verwant met dat van de Evoque, maar toch zijn beide auto’s verschillend. Terwijl de Evoque wat modieus is, wil de Discovery Sport eerder praktisch zijn.
Interieur
Het strak getekende instrumentenbord is bijzonder eenvoudig en functioneel opgevat met klassieke tellers, ergonomisch opgestelde knoppen en hendels en een makkelijk te gebruiken aanraakscherm. Op de middenconsole kun je via de ‘Terrain Response’ kiezen tussen verschillende rijomstandigheden (gewone weg, zand, modder, rotsen…). De afwerking is voorbeeldig en de materiaalkeuze van een hoogstaand niveau. Als optie zijn er drie zitrijen, wat een totaal van zeven zitplaatsen oplevert. De twee achterste zitjes zijn weliswaar eerder geschikt voor kinderen tot 14 jaar dan voor volwassenen. De tweede zitrij daarentegen biedt drie volwaardige plaatsen. De beschikbare beenruimte is er zonder meer indrukwekkend. Het is bovendien mogelijk om de achterbank traploos en in ongelijke delen over een afstand van zestien centimeter te verschuiven. Als je de derde zitrij neerklapt, heeft de koffer een gigantisch volume van 981 liter.
Motoren
Voorlopig staan er drie motoren op het programma: een 2.0-liter benzine met 240 pk en twee 2.2-liter diesels, met 150 of 190 pk, in combinatie met een manuele zesbak of een automaat met negen verhoudingen. Wij reden met de meest krachtige diesel, voorzien van de zelf schakelende versnellingsbak die zich via een draaiknop laat bedienen. Vierwielaandrijving is standaard, maar in bepaalde omstandigheden wordt de aandrijving op de achterwielen uitgeschakeld om het verbruik te beperken. Toch kun je de Land Rover Discovery Sport moeilijk een zuinigheidskampioen noemen. We noteerden een gemiddelde van 7,8 l/100 km. In een stedelijke omgeving en op de onverharde weg stijgt dat cijfer gemakkelijk tot boven 8 l/100 km. De 2.2-liter diesel met 190 pk en automaat heeft naargelang van het type wielen een officiële CO2-uitstoot van 161 tot 166 g/km. Eind dit jaar wordt de 2.0-liter diesel gelanceerd. Die meer budgetvriendelijke versie wordt enkel via de voorwielen aangedreven en heeft een CO2-emissie van slechts 119 g/km.
TESTWAGEN |
2.2 (diesel), 190 pk |
TESTVERBRUIK |
7,8 l/100 km |
CO₂-EMISSIE |
166 g/km |
BUDGET |
basisprijs: € 41.100 (automaat) – € 38.700 (manueel) BIV: € 704,49 verkeersbelasting: € 480,46 |
PLUS |
|
MIN |
|