Swingt de vierde generatie van de Kia Rio even hard als de stad naar waar hij vernoemd is?

Vormgeving

Het openen van de deuren voelt vederlicht! Dat lichte gevoel wordt in de hand gewerkt door het gebruik van geavanceerd, ultrasterk staal (AHSS), in een poging van Kia om het gewicht van zijn wagens tegen 2020 met vijf procent te verlagen. De nieuwe Rio weegt dan wel zeventien kilo minder dan zijn voorganger, hij is naar verluidt veiliger doordat het sterke staal de botskrachten doeltreffender verspreidt.

Binnenin biedt vooral de achterbank heerlijk plaats aan – ook langbenige – volwassenen, waardoor de Rio zich ontpopt tot een echte gezinswagen.

Rijgedrag

Hopelijk hoeft het zo ver nooit te komen, want onze Kia Rio T-GDI met de nieuwe éénliter driecilinder turbo met 100 pk reveleert zich als een dynamische wagen waarmee ik verrassend gezwind door het verkeer laveer. De driepitter gekoppeld aan een manuele vijfbak accelereert vlotjes, waardoor ik bij standaardrijgedrag nooit het gevoel krijg adem tekort te komen. Ook het stuurgevoel is aangenamer dan voordien, alleen mag de stuurrespons wat sneller. De ophanging doet de naam van de wagen dan weer alle eer aan. Redelijk snel over de drempels gaan en het nawiegen van de wagen, geeft me meteen zin om vanuit de heupen mee te bewegen en de samba te dansen, maar dan durft er al eens onderstuur op te treden. Heel normaal als je dit segment van wagens tot de limieten drijft.

Interieur

De nodige panache in de rijdynamiek mist dan weer in het interieur. Dat wordt spijtig genoeg nog steeds gedomineerd door goedkoper aanvoelende, harde plastics en een bijzonder zakelijk en donker design. Net als de meeste van zijn concurrenten groeide deze B-segmenter in de lengte en de breedte, waardoor je meer plaats geniet in het aan de basis reeds riante interieur. De bagageruimte nam met 26 liter toe tot 325 liter – één  van de grootste bagageruimtes in zijn segment. Zalig aan de koffervloer is trouwens dat hij op twee niveaus kan worden geplaatst, waardoor je bij een avondje uit de shoppingtassen aan het zicht van grijpgrage vingers kunt onttrekken. Binnenin biedt vooral de achterbank heerlijk plaats aan – ook langbenige – volwassenen, waardoor de Rio zich ontpopt tot een echte gezinswagen. Bij de topversie ‘Sense’ zit zelfs een USB-poort achteraan. En dat is toch bijzonder in dit segment, maar o zo dankbaar met een aan social media verslaafde kroost op de achterbank.

  • Kia Rio
TESTWAGEN
1.0 T-GDI ‘Fusion’ (benzine), 100 pk
TESTVERBRUIK
7 l/100 km
CO₂-EMISSIE
102 g/100 km
BUDGET
vanafprijs: : € 18.290 – basisprijs testmodel: € 18.290
BIV: € 81
verkeersbelasting: € 113
PLUS
  • ruim interieur
  • 7 jaar garantie (en/of 150.000 km)
MIN
  • hoewel de C-stijl langer en dunner werd, genereert hij soms toch een dode hoekgevoel
Vorig artikelHoe werken de remmen?
Volgend artikel5 niet te missen plekjes langs de Ardèche