De hybride Kia Niro loopt allerminst gehoorzaam in het gelid bij Kia. De compacte SUV is een buitenbeentje, een slimme én attente auto.

Uitrusting

De Niro is beschikbaar in drie uitvoeringen, waarvan de goedkoopste, de Lounge, naar goede Aziatische gewoonte al een heleboel handige extra’s heeft die bij andere merken dure opties zijn. Voor de duurste, de Sense, blijven slechts metaalkleur of parelmoerkleur als opties over, alle andere toeters en bellen zijn standaard met extra’s zoals zetelverwarming op de achterbank. Ideaal als zoonlief verkleumd na de voetbaltraining de auto in moet. Ook stuurverwarming is inclusief, een geweldig alternatief voor onhandig sturen met warme, maar te dikke handschoenen aan.  Dat er niet weinig extra’s zijn, blijkt uit de massa knopjes op het stuur en dashboard. Je krijgt spontaan een paniekaanval bij het zien van zo veel mogelijkheden.

Interieur

De batterij van de Niro zit onder de achterbank, en dat heeft zo zijn voordelen. Er is zowaar een écht stopcontact in de auto, zodat je niet aangewezen bent op de sigarenaansteker en zowat alles, van laptop over stofzuiger tot babyflesverwarmers, gemakkelijk van stroom kunt voorzien. Ook handig is dat de batterij de koffer niet kleiner maakt, zodat daar zelfs een heus reservewiel in past. En wie nog meer wil vervoeren, kan een trekhaak laten installeren en een aanhangwagentje aankoppelen. Geen alledaagse optie bij hybride wagens. De ingenieurs hebben er een erezaak van gemaakt om zo veel mogelijk lawaai te vermijden. Isolatie her en der, geluidswerend glas, geprofileerde buitenspiegels en nog veel meer dempende constructies en vondsten. Een elektrische motor is sowieso stil, maar deze is echt geruisloos.

Rijgedrag

De eerste indruk is stabiel. Van de vrij zware autodeur tot de wegligging en zijn gedrag in het moeilijkere bochtenwerk: alles voelt betrouwbaar, soepel en zeker aan. Interessant aan deze hybride is dat de elektrische motor niet alleen bij lagere snelheden ingeschakeld wordt, maar eigenlijk voortdurend samenwerkt met de verbrandingsmotor. En dat zo goed als naadloos, merk ik op het dashboardschermpje voor de weergave van de energiestromen. De Niro recupereert zo veel mogelijk energie uit remmen en afdalen, en geeft aanwijzingen over wat je zelf kunt doen om zo ecologisch mogelijk te rijden. Zelfs het navigatiesysteem wordt daarbij ingeschakeld. Als je goed bezig bent, dan krijg je een feestelijk oplichtend boompje te zien. Bij minder milieuvriendelijk gedrag wordt dat een kale boomstam.

TESTWAGEN
1.6 GDi HEV Sense hybride
TESTVERBRUIK
5,4 l/100 km
BUDGET
basisprijs: € 26.390 – prijs testmodel: € 32.890
BIV: € 81,69
verkeersbelasting: € 217,43
CO2-EMISSIE
88 g/km
PLUS
  • details zoals een handig zonnebrilvak
  • stuurverwarming
  • een écht reservewiel
  • geruisloos
MIN
  • echt zuinig met een hybride rijden, moet je een beetje al doende leren
Vorig artikelGetest: Ford Ka+
Volgend artikelDe lage-emissiezone Antwerpen in 8 vragen en antwoorden