Jaguar XE

Met de fonkelnieuwe Jaguar XE mengt het Britse merk zich weer onder de premium middenklassers. Audi, BMW, Mercedes en Volvo zijn gewaarschuwd.

Vormgeving

Jaguar wil zijn marktaandeel vergroten en rekent daarvoor op zijn nieuwe XE, die zich met zijn lengte van 4,67 meter net onder de grotere XF situeert. Ruim tien jaar geleden waagde Jaguar zich al eens bij de premium middenklassers met de X-Type, zonder al te veel succes. Vandaag pakt de Britse constructeur de zaken anders aan. De XE krijgt een gloednieuw onderstel en Jaguar ontwikkelde op eigen houtje een eigen tweeliter dieselmotor, die Ingenium heet en verkrijgbaar is met een manuele zesbak of achttrapsautomaat. In tegenstelling tot de vroegere X-Type, een voorwielaandrijver, wordt de Jaguar XE via de achterwielen aangedreven. Bedoeling is om daarmee de rijdynamiek te bevorderen.

Techniek

Goedkoop is de Jaguar XE niet, maar voor een premium product is hij meer dan billijk geprijsd, vooral als je kijkt naar de structuur en technologie van de auto. Om het gewicht te beperken werd overvloedig gebruikgemaakt van aluminium. Ook voor het onderstel koos Jaguar voor een compromisloze oplossing met vooraan dubbele draagarmen en achteraan een meerarmige ophanging. De gewichtsverdeling is zo optimaal mogelijk en er werd ontzettend veel aandacht besteed aan de afstelling van de elektrische stuurbekrachtiging. Het resultaat is overtuigend. De XE stuurt bijzonder scherp, voelt evenwichtig aan en reageert voorspelbaar. Via de ‘Drive Selector’ kun je ook kiezen tussen drie rijmodi die de reactie van de motor en optionele automaat aanpassen. De nieuwe dieselmotor met 163 pk (CO2: 99g/km) of 180 pk (CO2: 109 g/km) reageert lineair, maar zou wat stiller mogen.

Interieur

Binnenin zit je prinsheerlijk in goed omsluitende stoelen. Als bestuurder word je getrakteerd op een verzorgd en overzichtelijk instrumentenbord. Wie de Jaguar XE als gezinswagen wil inzetten, kan maar beter geen opgroeiende tieners hebben. De beenruimte achterin is – gezien de buitenafmetingen van de wagen – aan de krappe kant. Ook de toegang tot de koffer kan beter.

  • Jaguar XE
TESTWAGEN
2.0 (diesel), 180 pk
TESTVERBRUIK
6,4 l/100 km
CO₂-EMISSIE
109 g/km
BUDGET
basisprijs: € 34.990
BIV: € 547,64
verkeersbelasting: € 452,51
PLUS
  • stijlvol interieur
  • ergonomisch interieur
  • goed zittende stoelen vooraan
  • wegligging en rijdynamiek
  • beperkt verbruik
MIN
  • motorgeluid diesel
  • zitruimte achterin
  • toegang koffer

Ook getest

Jaguar E-Pace

Leestip

Wist je dat de Jaguar MKII ooit omschreven werd als de perfecte vluchtauto voor gangsters? Meer van dit soort leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Jaguar.

Vorig artikelGetest: Jeep Renegade
Volgend artikelGetest: Mazda2