Hyundai i30 Fastback

Terwijl de meeste constructeurs de vierdeurs coupémodellen uit hun aanbod schrappen, zwemt Hyundai tegen de stroom in. Met de Hyundai i30 Fastback krijgt de i30 nu ook coupé broertje. Tijd voor een testrit.

Hyundai i30 Fastback is praktisch

Met deze nieuwe Fastback voegt de Koreaanse constructeur een ietwat frivole telg toe aan het eerder zakelijke i30-gamma dat we al kennen als vijfdeurs en break. Deze Hyundai i30 Fastback is een sportief georiënteerd model met een retroknipoog. Het is een originele aanpak van Hyundai, want een vierdeurs coupémodel in het C-segment is uniek. Ook binnenin is de Fastback praktisch, want de achterste passagiers hebben voldoende beenruimte en de koffer is zelfs groter dan die van de vijfdeurs. Jammer is wel dat je winkelwaar omhoog moet tillen door de hogere laaddrempel.

De klemtoon ligt nog steeds op comfort, zodat hij perfect inzetbaar blijft als gezinswagen.

 

Sportiever rijgedrag

Omdat een sportieve vormgeving alleen niet volstaat, sleutelde Hyundai ook aan het onderstel. De demping werd een beetje stugger en de auto ligt iets dichter bij het asfalt, maar de klemtoon ligt nog steeds op comfort, zodat hij perfect inzetbaar blijft als gezinswagen. Wij reden met de 1.0 turbomotor, die 120 pk levert. Het driecilindertje gedraagt zich kranig en enkel wanneer je met vier volwassenen en een beetje bagage onderweg bent, verraadt hij zijn beperkte longinhoud. Het verbruik is recht evenredig met de rijstijl, maar de Hyundai i30 Fastback leek ons zuiniger dan de vijfdeursversie waarmee we eerder reden. De lagere daklijn en gunstigere aerodynamica zorgen niet enkel voor een sportiever uiterlijk, maar ook voor een lagere brandstofrekening. Wie een beetje anticipeert en filevrij kan rijden, houdt het verbruik gemakkelijk onder de 6 liter per 100 kilometer.

  • Hyundai i30 Fastback
TESTWAGEN
1.0 driecilinder turbomotor (benzine), 120 pk
TESTVERBRUIK
5,8 l/100 km
CO₂-EMISSIE
120 g/km
BUDGET
  • vanafprijs: € 22.499, basisprijs testmodel: (1.0 T-GDi): € 24.899
  • BIV: € 226,34
  • verkeersbelasting: € 123
PLUS
  • aantrekkelijk design
  • (iets) scherper rijgedrag
  • betere aerodynamica drukt verbruik
  • voldoende beenruimte achterin
MIN
  • niet echt sportief
  • hoge laaddrempel koffer
  • voorlopig enkel beschikbaar met 1.0 of 1.4 benzinemotor

Ook getest

Hyundai i30 vijfdeursHyundai Kona, Hyundai TucsonHyundai Santa Fe

Leestip

Wist je dat Hyundai eerst begonnen is met het assembleren van Ford-modellen? Meer van dit soort leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Hyundai.

Vorig artikelWateroverlast? Onze wegenwachters stropen de broek op!
Volgend artikelAuto huren? Hier moet je op letten!