De nieuwe Hyundai i30 is origineel én geschikt voor iedereen. Een testrit met deze Zuid-Koreaan met Europees bloed in de aderen.

Design

Hyundai ontwikkelde de derde generatie i30 met een welomlijnd doel voor ogen: gevestigde Europese hatchbacks als de Volkswagen Golf en de Peugeot 308 het vuur aan de schenen te leggen. Precies daarom is de i30 ontworpen, ontwikkeld, getest en gebouwd in Europa. Een Zuid-Koreaan met Europees bloed in de aderen. Hoe reflecteert dat zich in de looks en de rijervaring? De nieuwe i30 oogt gestroomlijnd en braaf, zonder al te veel toeters en bellen en zal precies daarom een breed publiek aanspreken. De nieuwe designtaal die op deze generatie haar intrede maakt, zal later trouwens op alle toekomstige Hyundai-modellen worden toegepast met als meest opvallende kenmerk ongetwijfeld het nieuwe radiatorrooster, de Cascading Grille.

Vanaf de eerste honderden meters voelen we dat de i30 wat strakker op zijn poten zit, waardoor hij levendiger voor de dag komt.

Interieur

Aan het praktische en snelle aanraakscherm dat bijzonder intuïtief toegang biedt tot het nieuwe navigatieplatform kunnen sommige Duitsers een puntje zuigen. Naast het nieuwe multifunctionele stuurwiel met drie spaken valt verder de tijdloze en verzorgde eenvoud in het interieur op. Wel voelen we dat de zachte materialen bovenaan het dashboard elders plaats ruimen voor minderwaardige plastics. Naast een brillendoos voor je (zonne)bril boven de achteruitkijkspiegel beschikt de i30 over tal van handige opbergvakjes. Die in de deuren boven de deurhendel bijvoorbeeld zijn klein maar bijzonder handig om je sleutel of lipbalsem op te bergen. Het lange smalle opbergvakje langs de versnellingspook is dan weer ideaal om je smartphone praktisch bij de hand te houden. Heerlijk, want op dat vlak is het bij de concurrenten soms Tetris spelen. Verder zijn zowel de voorzetels als de achterbank lekker comfortabel met voldoende been- en hoofdruimte. Ook de koffer scoort met 395 liter voldoende. Eens de achterbank plat, kan de i30 zelfs 1301 liter aan.

Rijgedrag

Reeds vanaf de eerste honderden meters voelen we dat de i30 wat strakker op zijn poten zit dan de gemiddelde gezinswagen, waardoor hij levendiger voor de dag komt. En hoewel de stuurrespons verbeterde, mocht die ons inziens nog directer. Onder de kap kwijt de 1.6 CRDi diesel van 136 pk zich – gekoppeld aan de vlot schakelende manuele zesbak – pittig van zijn taak. Hij lost steeds netjes de verwachtingen in. Geen enkele keer krijgen we het gevoel dat we in normale verkeerssituaties adem tekort komen.

TESTWAGEN
1.6 CRDi  (diesel), 136 pk
TESTVERBRUIK
6,5 l/100 km
BUDGET

vanafprijs € 19.499

prijs testmodel: € 28.950
BIV: € 529,38
verkeersbelasting: € 297,52

CO2-EMISSIE
102 g/100 km
PLUS
  • 5 jaar garantie en onbeperkte kilometers
  • intuïtief aanraakscherm
MIN
  • stuurrespons kan beter
  • sommige materiaalkeuzes interieur

Ook getest

Hyundai i30 Fastback, Hyundai Kona, Hyundai TucsonHyundai Ioniq

Leestip

Wist je dat België het eerste Europese land was waar je een Hyundai kon kopen? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Hyundai.

Vorig artikel5 keer op ontdekking in Zwitsers Ticino
Volgend artikelGetest: Skoda Kodiaq