De nieuwe Tipo heeft alleen de naam gemeen met het wat aandoenlijke koekendoosje van jaren geleden. Eindelijk weer meer sensualiteit in de Fiat-toonzalen.

Vormgeving

De Fiat Tipo is mooi gestroomlijnd met knap getekende zijspiegels, een stijlvolle grille en pittige velgen. Dat kan tellen als een geslaagde eerste indruk! En het wordt nog beter. De aangenaam robuuste deur ontsluit een smaakvol en zorgvuldig ontworpen interieur. Zetels die subtiel naar achteren hellen, zorgen voor een instant sportwagengevoel dat nog wordt versterkt door de soepele lijnen van het dashboard en de wat retro ronde metertjes. De afwerking is af, met verfijnde en bij elkaar passende materialen en kleuren. Op bagage moet je alvast niet beknibbelen, want de koffer is met zijn 520 liter verrassend ruim en dan zijn er ook nog de slimme opbergvakken. Wie slechts uitzonderlijk veel ruimte nodig heeft dat de achterbank moet worden neergeklapt, maalt er waarschijnlijk niet om dat dat vrij stroef gaat en niet enorm veel extra plaats oplevert.

Rijgedrag

Het stuur voelt prettig aan, evenals de versnellingspook met zes versnellingen. De Fiat Tipo versnelt pittig, draait kort af, remt secuur en trapt nooit op zijn adem. De zetels zijn vermoedelijk niet ontworpen met grote Duitsers of Scandinaviërs in het achterhoofd, maar mij zitten ze in ieder geval als gegoten. Voor jonge twintigers die een eerste nieuwe wagen kopen, is dit een stijlvolle auto die je zonder blozen naast heel wat duurdere exemplaren parkeert. Voor gezinnen met kinderen is deze Fiat dan weer een aantrekkelijk alternatief voor de intussen alomtegenwoordige bestelwagenmodellen.

Uitrusting

Onze testwagen is een Lounge-versie, in Tipo-termen het hoogste uitrustingsniveau. Dat betekent onder meer dat deze mooie jongen zelf aanvoelt of hij de ruitenwissers en lichten nodig heeft, van een snelheidsregelaar is voorzien, vooraan over een armsteun en achteraan over drie verstelbare hoofdsteunen beschikt. Maar ook de goedkopere versies – Pop en Easy – zijn rijkelijk voorzien van toeters en bellen. Denk maar aan veiligheidsvoorzieningen als een ESP met vertrekhulp voor hellingen, bandenspanningscontrole, verwarmbare buitenspiegels en zowel frontale, laterale als gordijnairbags. Ook een in de hoogte verstelbare bestuurderszetel, een in twee delen neerklapbare achterbank, een radio met USB en AUX-ingang zijn standaard voorzien.

TESTWAGEN
1.6 MultiJet (diesel), 120 pk
NORMVERBRUIK
4,2 l/100 km
BUDGET
basisprijs: € 20.190
BIV: € 543,37
verkeersbelasting: € 306,59
CO2-EMISSIE
110 g/km
PLUS
  • bijzonder elegante looks
  • erg volledige uitrusting
  • ruime koffer voor deze prijsklasse
MIN
  • weinig beenruimte voor grote passagiers achterin
  • achterbank klapt vrij stroef naar voor

Ook getest

Fiat 500X

Leestip

Wist je dat Fiat al in 1956 een monovolume lanceerde waarin 6 mensen konden plaatsnemen? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Fiat.

Vorig artikel6x het Zwitserse Wallis ontdekken
Volgend artikel72u in de Nederlandse Hanzesteden