Citroen C4 Cactus

Met de Citroën C4 Cactus willen de Fransen zich weer profileren als een merk dat innovatie en de essentie samenbrengt.

Design

De Citroën C4 Cactus is een kruising tussen een monovolume en een SUV. Dat laatste heeft hij te danken aan zijn verhoogde ophanging en de overzichtelijke zitpositie die daarmee gepaard gaat. Als we even naar de details kijken, dan trekken vooraan vooral de slanke lichtblokken de aandacht en op de zijflanken de geprofileerde stootranden die voorzien zijn van een hele reeks met lucht gevulde compartimenten. Dat is niet enkel origineel qua look, maar heeft ook het voordeel dat daarmee kleine schades, zoals tijdens het parkeren, worden opgevangen.

Interieur

Die innovatieve aanpak vinden we ook terug in het interieur. De airbag voor de passagier vooraan zit in het plafond, waardoor het handschoenkastje hoger op het dashboard kon worden gemonteerd. De tellerpartij is compact en puur digitaal en heel wat functies werden geïntegreerd in het aanraakscherm in het midden van het dashboard. Minder enthousiast zijn we over de achterbank, waarvan enkel de leuning, en dus niet de zetel zelf, in slechts één deel kan worden neergeklapt. Dat beperkt de omvormingsmogelijkheden van de laadruimte die trouwens enkel bereikbaar is via een hoge drempel. De achterbank is hard en smal, maar er is voldoende beenruimte. Vooraan zit je heel wat zachter, maar dat comfort ebt weg tijdens lange ritten. In- en uitstappen verloopt dan weer gemakkelijk in deze Citroën C4 Cactus.

Technisch

Ondanks zijn typebenaming is de Citroën C4 Cactus niet gebaseerd op het onderstel van de C4, maar op een verlengd chassis van de C3 Picasso. Dat levert een fikse gewichtsbesparing op die samen met andere ingrepen, zoals het gebruik van een aantal aluminium componenten, oploopt tot maar liefst 200 kilo. Dankzij die lichte constructie springt deze Citroën bijzonder zuinig om met brandstof.

  • Citroën C4 Cactus
TESTWAGEN
1.2 (benzine), 82 pk
TESTVERBRUIK
6,1 l/100 km
CO₂-EMISSIE
107 g/km
BUDGET
basisprijs: € 15.600
BIV: € 98,07
verkeersbelasting: € 147,17
PLUS
  • origineel design voor koetswerk en interieur
  • beenruimte achteraan
  • basisprijs
  • verbruik
MIN
  • achterbank in één deel
  • enkel de leuning van de achterbank kan worden neergeklapt
  • hoge laaddrempel

Ook getest

Citroën C3, Citroën C3 Aircross, Citroën Berlingo, Citroën C5 Aircross

Leestip

Wist je dat het logo van Citroën verwijst naar het oppervlak van een tandwiel? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Citroën.

Vorig artikel6x zeker doen in Edinburgh
Volgend artikelHoe moet je een parkeerschijf correct gebruiken?