De BMW X1 is de kleinste SUV in het BMW-gamma. Deze Benjamin is ondertussen toe aan de tweede generatie.

Technologie

In tegenstelling tot zijn voorganger is de nieuwe BMW X1 technisch niet langer verwant met de 3-Reeks maar wel met de 2-Reeks Active Tourer en zelfs de Mini. Dat heeft grotere gevolgen dan je zou denken. De motor staat nu immers dwars opgesteld, terwijl de aandrijving bij de basismodellen niet langer via de achterwielen maar wel de voorwielen verloopt. De aandrijflijn is daarmee stukken compacter.

Vormgeving

De compacte aandrijflijn heeft alvast één groot voordeel: extra interieurruimte – meer beenruimte achterin en een koffervolume van 505 liter. Bovendien kan de achterbank, die in een 40/20/40-verhouding is verdeeld, nu als optie traploos over 13 centimeter worden verschoven. De nieuwe architectuur van de X1 maakt ook dat de bestuurder en zijn passagiers aanzienlijk hoger zitten, zoals het in een SUV past. Een bijkomende troef is dat de totale lengte van de auto is verminderd.

Rijgedrag

Onder de motorkap van de BMW X1 vinden we drie- of viercilinders en de zuinigste versie heeft een officiële CO2-uitstoot van 109 g/km. Er is keuze tussen een manuele zesbak of een automaat met acht overbrengingen. Vierwielaandrijving, die in het BMW-jargon xDrive heet, is een optie. Wij reden met de 18d met voorwielaandrijving en met de optionele achttrapsautomaat. In deze uitvoering komt de X1 bijzonder relaxed over, al mist hij wat de emotie en de dynamiek die je van een BMW verwacht. Zijn rijgedrag wekt echter vertrouwen en de ophanging slaagt erin om voldoende veercomfort te bieden. Toch hebben we de indruk dat in deze uitvoering de X1 meer als een rationele keuze overkomt. Het verbruik bleef beperkt tot 6,2 l/100 km. De ware opdoffer is de prijs. De basisprijs van de 18d is € 32.200 en voor de automaat komt daar nog eens € 2.190 bij. Het optiebeleid vinden we trouwens beneden alle peil. Voor Isofix-bevestigingspunten voor een kinderstoel vooraan moet zelfs worden bijbetaald.

  • BMW X1
TESTWAGEN
2.0 automaat (diesel), 136 pk
TESTVERBRUIK
6,2 l/100 km
COâ‚‚-EMISSIE
114 g/km
BUDGET
basisprijs: € 34.390
BIV: € 92,06
verkeersbelasting: € 405,11
PLUS
  • interieurruimte
  • makkelijke instap
  • formaat koffer
  • zichtbaarheid
  • comfort
  • afwerking
  • veilig rijgedrag
MIN
  • mist wat emotie
  • prijs
  • optiebeleid

Ook getest

BMW 5, BMW X2, BMW X3, BMW 3

Leestip

Wist je dat de eerste auto met het BMW-logo eigenlijk een omgebouwde Austin was? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van BMW.

Vorig artikelDe geschiedenis van Alfa Romeo
Volgend artikel48u in Zakynthos