Audi Q3

De nieuwe Audi Q3 richt zijn pijlen op gezinnen die een premium-SUV van het formaat van een middenklasser zoeken. Wij deden een testrit met de 1.5-benzine.

Na zeven jaar komt de tweede generatie van de Audi Q3 geen dag te vroeg. Met de verouderde technologie, design en interieur dreigde Audi op achterstand te komen. Hoog tijd voor een inhaalbeweging naar concurrenten als de Volvo XC40, BMW X1, Mercedes GLA, Jaguar E-Pace en Range Rover Evoque.

Meer karakter, maar nog steeds braaf

De braaf afgeronde contouren ruimen de baan voor een meer geaccentueerd lijnenspel dat gespierder en zelfs een tikkeltje agressief overkomt. Hoewel de nieuwe Audi Q3 zeker aan karakter wint, blijft het een behoorlijk brave evolutie waarvan het effect wellicht snel zal vervagen.

Audi voorziet drie uitrustingsniveaus: Basis, Advanced en S-Line. Je vrolijkt de Audi Q3 verder op door te kiezen uit de vele opties, maar die zijn vaak vergezocht, zeker voor een auto uit deze prijzencategorie. Zo betaal je extra voor onder meer antidiefstalbouten voor de wielen, een reservewiel en een automatische dag/nacht-binnenspiegel.

Dat de Audi Q3 een premiummodel is, merk je aan de degelijke afwerking en verzorgde aankleding, maar helaas ook aan de prijs.

Nieuwe Audi Q3 is ruimer

De compleet nieuwe Audi Q3 staat op het MQB-platform, dat ook dient voor de Volkswagen Golf en Audi A3. Door dat nieuwe onderstel is Audi erin geslaagd om zijn nieuwkomer aanzienlijk ruimer te maken. De wielbasis en totale lengte zijn met respectievelijk 8 en 10 centimeter toegenomen. Vooral wie achterin plaatsneemt, vaart daar goed bij en geniet van extra been- en knieruimte. Ook de koffer is groter en heeft nu een volume van minstens 530 liter. Minstens, want het interieur is bovendien moduleerbaar. De achterbank kun je in twee ongelijke delen en traploos over een afstand van 15 centimeter verschuiven, waardoor je kiest voor ofwel extra beenruimte achterin ofwel meer laadvolume. Uiteraard kan ook de leuning worden neergeklapt. Dat gebeurt in drie ongelijke delen met centraal een skiluik. Een interessante optie is de automatische kofferklep.

Je wordt getrakteerd op een overzichtelijke en gebruiksvriendelijke boordplank die, naar ware Audi-traditie, bijzonder goed afgewerkt is. De tellerpartij is digitaal, maar de Virtual Cockpit Plus met onder meer een 12,3 inch-aanraakscherm is wel een optie. Standaard krijg je een 8,8 inch-scherm.

Opties, opties, opties

Onze testauto was voorzien van de basisbenzinemotor, een 1.5-liter met turbo en goed voor 150 pk. Standaard komt deze viercilinder in combinatie met een manuele zesbak. Wij reden echter met de optionele S tronic, een zelfschakelende zevenbak met dubbele koppeling, wat zorgt voor een snedige schakelreactie en zelfs de meest overtuigde adepten van een handgeschakelde versnellingsbak kan overtuigen om toch voor een automaat te kiezen. Alleen in combinatie met het start-stopsysteem twijfelt deze transmissie een beetje wanneer je vertrekt vanuit stilstand.

De prestaties van de 1.5 met de S tronic zijn bijzonder overtuigend, maar niet flitsend. Audi voorziet verschillende opties om het rijgedrag te beïnvloeden. Met Audi Drive Select kies je tussen zes rijmodi. Een andere optie is progressieve stuurinrichting, waarbij je afhankelijk van de snelheid en stuurhoek meer of minder aan het stuur moet draaien. Het sturen zelf geeft weinig feedback en beperkt daarmee de betrokkenheid van de bestuurder. Dat wordt iets beter als je kiest voor de dynamische instelling, als je tenminste over Audi Drive Select beschikt. Ook optioneel is de verstelbare schokdemperregeling. Allemaal mooi, maar het zijn extra’s.

Budget?

Dat de Audi Q3 een premiummodel is, merk je aan de degelijke afwerking en verzorgde aankleding, maar helaas ook aan de prijs. Zonder opties maar met de zelfschakelende transmissie kost ons testexemplaar € 34.680. Op zich nog verdedigbaar, maar de totaalprijs stijgt gestaag wanneer je er enkele van de vele opties bijneemt. Ons gemiddeld verbruik was 7,9 l/100 km. In een stedelijke omgeving kan dat oplopen tot 9 l/100 km en op de snelweg onder 7 l/100 km duiken.

  • Audi Q3
TESTWAGEN
1.5 viercilinder turbo (benzine), 150 pk
TESTVERBRUIK
7,9 l/100 km
CO₂-EMISSIE
131 g/km
BUDGET
  • vanafprijs basismodel (1.5 benzine, 150 pk): € 32.580 – basisprijs testmodel: (1.5 benzine, automaat): € 34.680
  • BIV: € 395,71
  • verkeersbelasting: € 210,22
PLUS
  • verbeterde binnenruimte
  • moduleerbaar interieur
  • koffervolume
  • opbergvakken
  • afwerking interieur
  • overzichtelijk instrumentenbord
  • geluidscomfort
  • interessante opties
MIN
  • onverwachte opties
  • dure opties
  • beperkte feedback stuurinrichting
  • reactie transmissie bij vertrek
  • brave evolutie van het design

Ook getest

Audi A1, Audi A5 CoupéAudi Q8Audi A6

Leestip

Wist je dat de vier ringen van Audi verwijzen naar de vier merken die vroeger onder de Auto Union zaten: Audi, Horch, DKW en Wanderer? Meer van dit soort leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Audi. Of maak kennis met de gifgroene Audi 80 van Danny.

Vorig artikelFietsleasing en files zorgen voor sterke stijging van elektrisch fietsen
Volgend artikelNieuwe Ford Kuga komt in 3 soorten hybride