Alfa Romeo Stelvio

Met de Alfa Romeo Stelvio brengt het Italiaanse merk voor het eerst een SUV op de markt. Of het sportieve DNA daarmee niet verloren gaat? Wij testten het voor je uit!

De Stelvio rijdt dynamisch

Stelvio staat synoniem voor één van de meest uitdagende wegen in Europa en het is precies daar dat deze Alfa wil schitteren. Rijdynamiek staat hoog in het vaandel. Gelukkig blijft dat niet bij een intentie. De Alfa Romeo Stelvio is gebaseerd op het onderstel van de recente Giulia en dat is veelbelovend. Deze Alfa rijdt schitterend en zal geen enkele bestuurder die van een dynamische rijstijl houdt ontgoochelen. De besturing voelt scherp aan, de rolbewegingen zijn ondanks de hoge carrosserie beperkt, maar dat maakt dat de ophanging vrij stug aanvoelt. De Alfa Romeo Stelvio pakt uit met een overwegend neutraal rijgedrag. Dat laatste dankt hij aan de positie van de motor en zijn vierwielaandrijving, waarbij de meeste kracht naar de achterwielen wordt gestuurd. Op een glibberige ondergrond wordt het motorkoppel wel herverdeeld en krijgen de voorwielen tot 50% van de motorkracht toebedeeld.

Stelvio verwijst naar één van de meest uitdagende wegen in Europa en het is precies daar dat deze Alfa wil schitteren.

Alfa Romeo trekjes

Ook de vormgeving en aankleding zijn de naam Alfa Romeo waardig. Het front wordt getypeerd door het typische V-vormige koelrooster met daarnaast slank getekende koplampen. In het interieur ontdek je een stel ronde klokken en het obligate driespakige stuurwiel. Een mooi detail is de startknop op het stuurwiel. Wij testten de krachtigste van de drie beschikbare 2.2-liter diesels die goed is voor een stevige 210 pk. Dat laat deze Stelvio toe om vanuit stilstand 100 km/u te bereiken in slechts 6,6 seconden. Maar echt spurten is deze versie toch niet gegeven. De dieselmotor kan bij felle acceleratie rauw klinken, maar in gewone rijomstandigheden valt het allemaal mee, te meer omdat de uitstekende ZF achttrapsautomaat puik werk levert en het toerental beperkt. De 2.2-liter diesel is niet meteen fiscaalvriendelijk en het gemiddelde testverbruik van 7,8 l/100 km is eerder aanvaardbaar dan uitzonderlijk laag. Wie de prijs wil drukken, kan kiezen voor de dieselversies met 150 of 180 pk of één van de twee 2.0-liter benzines met 200 of 280 pk.

  • Alfa Romeo Stelvio
TESTWAGEN
2.2 viercilinder (turbodiesel), 210 pk, 4X4
TESTVERBRUIK
7,8 l/100 km
COâ‚‚-EMISSIE
127 g/km
BUDGET
  • vanafprijs: € 39.550, prijs testmodel € 48.350
  • BIV: € 699,39
  • verkeersbelasting: € 491,17
PLUS
  • dynamisch rijgedrag
  • uitstekende automaat
  • ruim interieur
  • grote koffer (525 liter)
  • gemakkelijke instap
  • beenruimte achterin
  • design
MIN
  • bij wijlen hard aanvoelende vering
  • ruw klinkende diesel
  • weinig opbergruimtes
  • afwerking kan beter
  • bediening infotainment en ruitenwissers
  • fiscale lasten

Leestip

Ben je een echte Alfa-freak? Dan ben je vast benieuwd naar de geschiedenis van dit Italiaans merk!

Vorig artikelTop 10: de knapste kust van Europa
Volgend artikelDe 10 meest iconische wereldsteden