De Octavia Combi is de best verkochte break in België en kreeg een lichte opfrissingsbeurt en een nieuwe 1.0 motor. Is dat voldoende voor zo’n auto? We zochten het uit!

Kleine motor

In een autolandschap dat wordt ondergedompeld in een aanhoudende SUV-gekte houdt de klassieke Octavia Combi bijzonder goed stand. Deze Skoda is de best verkochte break van België en helpt het Tsjechische merk aan stevige commerciële prestaties. De Octavia kreeg een nieuwe snuit met ontdubbelde koplampen, maar dat is niet het belangrijkste nieuws. Belangrijker is dat de toch wel uit de kluiten gewassen middenklasser nu ook verkrijgbaar is met een fiscaal vriendelijke driecilinder benzinemotor waarvan de capaciteit beperkt blijft tot een luttele 999 cc. De introductie van deze versie past perfect bij de ontdieseling en downsizing die nu meer dan ooit aan de orde zijn.

De Octavia Combi blijft een bijzonder praktische auto.

Schakelen

Tot voor enkele jaren was het ondenkbaar om onder de motorkap van een middenklasser een piepkleine driecilinder te lepelen. Maar laten we er eerst eens de cijfers bijhalen. Dankzij onder meer een turbo laat deze éénliter een vermogen van 115 pk optekenen. Om één en ander in perspectief te brengen: Dat is 5 pk meer dan wat de allereerste VW Golf GTI kon ophoesten. Hoe vertaalt zich dat in de praktijk? De motor verspreidt een typisch oppeppend driecilindergeluid, maar klinkt nooit echt overbelast. De acceleraties zijn meer dan respectabel en ook de hernemingen vallen mee, behalve wanneer de auto beladen is, want dan moet je als bestuurder noodgedwongen een lagere versnelling kiezen om er echt vaart in te houden. Dat voel je vooral bij het invoegen op de snelweg of het oprijden van een helling. Gelukkig is de motor gekoppeld aan een vlot en precies schakelende zesbak. Die versnellingsbak heeft wel heel lange overbrengingen in de drie hoogste versnellingen, waardoor terugschakelen nog meer een must is om het hernemen genoeg brio te geven. Die lange verhoudingen hebben wel het voordeel dat er weinig motorlawaai is eens je op kruissnelheid bent. Op zo’n moment blijft ook het verbruik binnen de perken. Wij noteerden een algemeen testgemiddelde van 6,2 l/100 km.

Slimme vondsten

De Octavia Combi blijft een bijzonder praktische auto. Het instrumentenbord oogt klassiek en de verschillende bedieningen zijn logisch en functioneel opgevat. Skoda zorgt ook voor heel wat slimme oplossingen, zoals een parapluhouder onder de stoel van de voorste passagier, een ijskrabber die je kunt opbergen in de klep van de brandstoftank en tal van bruikbare opbergruimtes. En dan is er nog de koffer. Die heeft een aanzienlijk volume van 610 liter. Nadeel is wel dat de vloer niet vlak aansluit op de laadopening en bovendien niet volledig vlak is met de neergeklapte achterbank.

TESTWAGEN
1.0 driecilinder turbomotor (benzine), 115 pk
TESTVERBRUIK
6,2 l/100 km
CO₂-EMISSIE
109 g/km
BUDGET
  • basisprijs: € 20.120 – basisprijs testmodel: € 21.815
  • BIV: € 126,45
  • verkeersbelasting: € 118,18
PLUS
  • ruim en praktisch ingericht interieur
  • overzichtelijk en functioneel instrumentenbord
  • grote koffer
  • schakelen
  • beperkte fiscale lasten
  • verbruik
MIN
  • laaddrempel
  • geen vlakke laadvloer
  • weinig reserve bij hernemingen met 1.0-liter

Ook getest

Skoda Fabia Combi, Skoda Karoq, Skoda Kodiaq

Leestip

Skoda hoort bij de Volkswagen Groep, maar wist je dat Renault eerst Skoda wilde kopen? Kom meer van dit soort weetjes te weten met de geschiedenis van Skoda.

Vorig artikelWat met je huisdier als je op vakantie gaat?
Volgend artikelDe Britse Kanaaleilanden: 5 musts op Jersey