Mazda2

Mazda blijft zijn gamma vernieuwen en uitbreiden. De Japanse constructeur levert met de Mazda2 een gewillige en wendbare auto af.

Vormgeving

Eén van de nieuwkomers bij Mazda is de 2, die opvalt door zijn fris gelijnd koetswerk, qua stijl duidelijk verwant met de grotere 3 en 6. Kenmerkend is de expressieve snuit met een V-vormig koelrooster dat gedeeltelijk door chroom is omzoomd. Deze wagen is enkel verkrijgbaar als een vijfdeurs en concurreert met de VW Polo, Ford Fiesta en Opel Corsa.

Interieur

De beschikbare beenruimte in de Mazda2 is aanvaardbaar, maar niet uitzonderlijk. De koffer heeft een bescheiden volume van 280 liter en een hoge laaddrempel. Extra ruimte creëren kan door de achterbank in ongelijke delen neer te klappen. Het instrumentenbord is overzichtelijk en eenvoudig en kan uitgebreid worden met verschillende pakketten, zoals geïntegreerde navigatie.

Rijgedrag

Wij testten een benzine van 1.5 liter met 90 pk, de krachtigste versie. Deze is gewillig en klimt, wanneer nodig, met ijver in een hoger toerental. De viercilinder is gekoppeld aan een precies schakelende manuele vijfbak en is verbazend zuinig. Ondanks de groeischeut blijft de draaicirkel beperkt, dat maakt de auto erg wendbaar. Verder heeft de Mazda2 een veilig en voorspelbaar weggedrag.

  • Mazda2
TESTWAGEN
1.5 (benzine), 90 pk
TESTVERBRUIK
 5,6 l/100 km
CO₂-EMISSIE
105 g/km
BUDGET
basisprijs: € 14.990
BIV: € 90,92
verkeersbelasting: € 180,86
PLUS
  • zuinige en gewillige motor
  • precies schakelende versnellingsbak
  • korte draaicirkel
  • verzorgd design
  • overzichtelijk instrumentenbord
  • goede assemblagekwaliteit
MIN
  • niet zo uitzonderlijk ruim
  • hoge laaddrempel en geen vlakke laadvloer
  • gevoel stuurinrichting rechtuitpositie

Ook getest

Mazda3, Mazda CX-3, Mazda CX-5

Leestip

Meer weten over de geschiedenis van Mazda? Klik dan hier.

Vorig artikelGetest: Jaguar XE
Volgend artikelFrisse berglucht in Vorarlberg