Skoda 125 LWim Kempenaers

Toen Gäetan op z’n zesde een Matchboxversie van een Skoda rallywagen kreeg, was hij verkocht. Dat schaalmodel heeft hij nog steeds, een levensgrote versie ondertussen ook.

Niet meer uitgelachen

“Ik ben altijd verliefd geweest op de kleuren van die rallywagen. Ik herinner me uit mijn kindertijd nog de tv-beelden van de Boucles de Spa in 1986. Tussen alle Audi Quattro’s en Ford Cosworths werden de Skoda-teams aanvankelijk wat uitgelachen. Door de extreem slechte weersomstandigheden vielen alle grote namen echter één voor één uit, maar de Skoda’s hielden stand. Ze behaalden de tweede en vierde plaats. Het lachen verging de anderen dus snel.”

Zak potgrond voor beter evenwicht

“De ingenieurs van Skoda wilden een auto maken naar westers voorbeeld, met de motor vooraan in de plaats van achteraan, zoals toen gebruikelijk was. Enkele maanden voor de lancering liet het partijbureau van Tsjechoslowakije echter weten de motor achteraan te willen, want waarom iets dat goed werkt veranderen? In enkele weken tijd moesten de ingenieurs de auto ombouwen zonder de vorm van de carrosserie te veranderen. Nog steeds merk je dat de motor eigenlijk vooraan moest zitten. Bij harde, frontale wind leg ik vooraan weleens een zak potgrond, waardoor de neus wat zwaarder is. Anders voel ik me minder veilig op de snelweg.”

Vrienden lachen weleens dat hij zo lelijk is dat hij weer mooi wordt, maar ik vind hem oprecht knap.

Miseriegroen

“Deze wagen heb ik laten importeren uit Tsjechië. Met de kleur ben ik iets minder blij. Het is echt van dat communistisch miseriegroen. Hem laten herspuiten vind ik geen optie, want ik hou hem graag zo authentiek mogelijk. Toch heb ik geen bijzondere interesse in het voormalige Oostblok. Dat de auto uit het communistische tijdperk komt en gemaakt is in het jaar waarin de Berlijnse Muur viel, is voor mij niet belangrijk. Ik vind hem wel oprecht leuk om naar te kijken, ook al zeggen vrienden weleens dat ze hem zo lelijk vinden dat hij weer mooi wordt.”

Moeilijk in te voeren

“In België werd de Skoda 125 nooit verkocht. Dat was een probleem bij het invoeren van de wagen. Dat de 125 gewoon een 120 is met vijf in de plaats van vier versnellingen bleek bijzaak. Hoewel alle andere technische kenmerken en afmetingen dezelfde als die van de 120 waren, moest de hele auto opnieuw nagemeten worden.”

Leestip

Wist je dat Skoda al in 1934 een eerste Superb lanceerde? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Skoda.