Nissan Qashqai

SUV’s zijn razend populair, 30 procent van alle nieuw verkochte auto’s is een SUV-achtige. Maar waarom gaan we massaal overstag?

Niet omwille van vierwielaandrijving

Een SUV wekt de indruk dat hij elk terrein aankan. Niet dat dat nodig is, want het is in onze met beton overgoten contreien zoeken naar een onverharde weg. Veel van de populairste SUV’s zijn niet eens verkrijgbaar met vierwielaandrijving. En zelfs bij modellen die vierwielaandrijving wel als optie aanbieden, ligt tweewielaandrijving aanzienlijk beter in de markt. Een mooi voorbeeld: slechts iets meer dan 5 procent van alle verkochte Nissan Qashqais beschikt over vierwielaandrijving. Dat bewijst dat het de koper niet zozeer om terreinrijden te doen is.

Niet voor z’n beperkt brandstofverbruik

De constructeurs zijn erin geslaagd het brandstofverbruik te beperken door meer aluminium te gebruiken, tweewielaandrijving aan te bieden en kleinere modellen op de markt te brengen. Toch blijft zelfs het brandstofverbruik van de meest milieuvriendelijke SUV hoger dan dat van een vergelijkbaar normaal model. De Karoq, een SUV van Skoda, heeft een gemiddeld testverbruik van 7,6 l/100 km. Bij de Skoda Octavia Combi, een break met dezelfde 1.0-liter benzinemotor, blijf dat beperkt tot 6,2 l/100 km. Dat SUV’s gulziger omspringen met brandstof heeft alles te maken met het extra gewicht en vooral de minder gunstige stroomlijn, die te wijten is aan de verhoogde ophanging en het hogere koetswerk.

Niet voor het dynamisch rijgedrag

Op dynamisch vlak heeft die hogere structuur nadelen. Een SUV helt meer over in de bochten. Constructeurs proberen dat te counteren door de ophanging strakker af te stellen, maar dat heeft dan weer een negatief effect op het veercomfort. In vergelijking met een regulier model heeft een SUV een minder comfortabel en dynamisch rijgedrag. Bij grotere SUV’s worden die negatieve effecten voor een deel weggewerkt door een instelbare luchtvering te voorzien.

Het zit ‘m in de looks

Als we dan geen SUV kopen om zijn terreincapaciteiten, gunstig verbruik of rijgedrag, waarom dan wel? Het blijkt vooral de uitstraling die dit type auto zo aantrekkelijk maakt. We vinden ze mooi, zo simpel is het. De SUV doorbreekt het saaie en heeft een avontuurlijk tintje.

En de praktische voordelen

Een tweede argument is de hoge, overzichtelijke rijhouding. Veel mensen vinden het geruststellend dat ze vanachter het stuur de motorkap kunnen zien en zo beter de extremiteiten van het koetswerk kunnen inschatten. Dat wekt vertrouwen en geeft een veilig gevoel. De in- en uitstap verloopt vlotter, iets wat zowel jong als oud apprecieert. Ouders vinden het bovendien gemakkelijker om hun kinderen op de achterbank vast te gespen en ze appreciëren de extra beenruimte, een logisch gevolg van de hogere en rechtere zitpositie. De verhoogde ophanging maakt verder dat je gemakkelijker over drempels rijdt zonder de onderkant van de auto te beschadigen.

 

Lees ook

Dieselrijder geeft meer uit aan brandstof door opmars SUV.

3, 4 of 5 kinderen? Drie keer een mogelijke gezinswagen!

Vorig artikelDieselrijder geeft meer uit aan brandstof door SUV
Volgend artikelGetest: Mercedes B-Klasse