Vertraging met de trein

Op Car Free Day worden we aangemoedigd om eens op een alternatieve manier naar het werk te gaan. Stijn, reporter van VAB-Magazine, neemt de proef op de som.

Stijn pendelt dagelijks van Dessel naar Zwijndrecht. Een trip vanuit de diepe Kempen die hem met de wagen gemiddeld 1u13 kost. Vandaag, op Car Free Day, neemt hij de combinatie bus, trein, tram en benenwagen.

6u30 Opstaan

Normaal gezien loopt de wekker af om 7u. Om de bus te halen moet het vandaag iets vroeger. Bed uit, snel iets eten, tandjes wassen en de kat eten geven.

6u55 Te voet

Mijn metalen koets mag een dagje op de oprit blijven staan. Gelukkig heb ik vlakbij een bushalte en moet ik niet ver wandelen.

6u58 Busje komt zo

Elk uur passeert er een bus die rechtstreeks naar het station van Mol rijdt. Even per sms m’n ritje betalen.

7u16 Leesvoer en koffie

Na de korte busrit heb ik nog even tijd om de krant te halen en een koffie te scoren. Nu ik eens niet moet autorijden, neem ik de tijd om echt te relaxen. Ik heb de keuze: vertrekken om 7u26 en één keer overstappen, of vertrekken om 7u34 en de rechtstreekse trein nemen. Ik kies voor comfort en dus voor de laatste. Uiteindelijk zal ik daardoor slechts 6 minuten later in Antwerpen aankomen.

7u34 In een klein stationnentje

De trein op. Tot enkele jaren geleden kreeg de Kempen het schroothoopmateriaal van de NMBS. Tegenwoordig gelukkig moderne en propere treinen.

8u02 Modern vs. 1992

De conducteur komt langs, vriendelijke man. Ik kocht het ticket online en zette het op mijn identiteitskaart. Erg bijdetijds! Applaus voor de NMBS. Voor de zekerheid had ik het ticket toch maar afgedrukt, en dat bleek iets minder modern. Ik vraag me af welke student ‘grafiek’ dit in 1992 heeft ontworpen… Hallo NMBS, even met de tijd meegaan op dat vlak? Leuk detail, het controlenummer op mijn ticket is ‘IBIS 223’. Ik voel me even deel van een geheime missie met een codenaam.

7u40 Ondertussen niet op Car Free Day

Normaal gezien zou ik nu met de wagen richting Zwijndrecht vertrekken, via de E34 naar de Ring van Antwerpen en zo langs de Kennedytunnel naar Zwijndrecht. Nu ben ik al 42 minuten bezig aan mijn traject. Ik lees echter online dat er een ongeval gebeurd is in Oelegem. Dat staat altijd garant voor extra filepret bovenop de dagelijkse aanschuifrij.

8u41 Aankomst in Antwerpen-Centraal

Wat blijft dit toch een prachtig station. Na de bus en de trein neem ik de tram naar Zwijndrecht. Voor de treinverbinding naar Zwijndrecht (1x per uur) moet ik nog 37 minuten wachten. Geen optie, dus.

8u51 Tram, oeps pardon, premetro

Tram 3 brengt me rechtstreeks naar Zwijndrecht. Opnieuw betalen per sms.

9u12 Laatste loodjes met de benenwagen

Net uitgestapt aan de halte Zwijndrecht. VAB ligt helaas nog een stukje verder. Het laatste deel van het traject doe ik te voet.

9u26 Land in zicht!

Aangekomen bij VAB. In totaal heeft de verplaatsing op Car Free Day me 2 uur en 28 minuten gekost. Met de auto zit ik aan een gemiddelde van 1 uur en 13 minuten, maar dan heb ik geen krant kunnen lezen.

Vanaf nu elke dag Car Free Day?

Even vergelijken:

bus – trein – tram
auto
tijd
2u 28min
1u 13min (gemiddeld)
kostprijs enkel traject
€ 13,1*
€ 22,44**
voordeel
  • geen stress, krant lezen of werken is mogelijk
  • goedkoper
  • sneller
nadeel
  • lang onderweg
  • duur
  • file

 

Ik kan er niet omheen, de voor mij alternatieve manier om bij VAB te geraken neemt veel meer tijd in beslag, welgeteld 2u 28min voor een enkel traject. Het komt weleens voor dat ik bij extreme file (zwaar regenweer, meerdere ongevallen) meer dan twee uur onderweg ben, maar dat is hooguit vier keer per jaar. Gemiddeld doe ik er met de auto 1u en 13min over. Ik persoonlijk vind deze alternatieve manier dan ook geen optie. Door het tijdsverlies (2u 30min per dag) zou mijn levenskwaliteit er te sterk op achteruit gaan.

Verdorie, de auto is duur

Waarvan ik vooral geschrokken ben, is de prijs die ik betaal als ik de auto neem. Je rekent meestal uit wat het je kost aan brandstof, maar kosten als aankoopprijs, belastingen en onderhoud vergeet je. Met mijn bescheiden karretje (Opel Astra) kost dit traject mij dagelijks € 44,88, de alternatieve manier kost me € 26,20, en dan reken ik nog niet eens aan abonnementsprijzen. Hallucinant hoeveel een auto je eigenlijk écht kost…

Op Twitter kwam tijdens deze proef de opmerking: ‘dat krijg je als een bedrijf zich op een autolocatie vestigt’. Klopt, maar VAB is nu eenmaal een bedrijf waarbij de hoofdmoot van de activiteiten auto-gerelateerd is. VAB in het stads- of dorpscentrum onderbrengen is geen optie. En welke idioot gaat er nu ook in een uithoek wonen? Ik dus. Mijn partner werkt in Limburg. Zomaar richting Antwerpen verhuizen, is geen optie, want dat verlegt het verplaatsingsprobleem naar mijn partner. Moeilijke problemen kennen geen gemakkelijke oplossingen. Tenzij thuiswerken. Mijn kat is alvast voorstander.

*Bus € 2,15 + trein € 8,80 + tram € 2,15 / trainabonnement op jaarbasis € 1586,00, met werkgeversbijdrage € 516,00

**Kostprijs per km: € 0,33  x 68 km / Opel Astra GTC diesel, aankoop, BIV, belasting, onderhoud en brandstof inbegrepen

Vorig artikelOnder de grond in Oostenrijk: van ijsgrot tot zoutmijn
Volgend artikelRijtijd vanuit Waasland meer dan verdubbeld