spoedstrook

Bij grote drukte is het voor politie, brandweer of ambulances moeilijk om snel bij een ongeval te geraken. VAB stelt voor om de spoedstrook ook in ons land te verplichten.

Zware ongevallen zorgen regelmatig voor een grote verkeerschaos op de Belgische autosnelwegen. Prioritaire voertuigen geraken moeilijk ter plaatse door het drukke verkeer, maar ook doordat automobilisten niet of te laat reageren als er een prioritair voertuig nadert. Hierdoor krijgen gekwetsten pas later de nodige zorgen en duurt de afhandeling van een ongeval nog langer. Uit een verkeerstest van VAB uitgevoerd bij 6741 automobilisten, blijkt dat 1 op de 4 automobilisten niet weet wat een prioritair voertuig juist is. 1 op de 5 automobilisten weet ook niet hoe te reageren als er een prioritair voertuig nadert op een rijbaan met (meer dan) 2 rijstroken.

Hoe werkt een spoedstrook?

VAB vraagt daarom om het vormen van een spoedstrook op de autosnelweg voor de hulpdiensten tussen de twee meest linkse rijstroken verplicht te maken. De auto’s op die twee rijvakken nemen dan bij filevorming automatisch een positie in op het uiterste punt van de rijweg. Wie helemaal links rijdt houdt zo veel mogelijk links aan, de bestuurders op de rijstrook daarnaast houden helemaal rechts aan. Zijn er meer dan 2 rijstroken, dan is zo’n spoedstrook enkel van toepassing op de 2 meest linkse rijstroken. Bestuurders op de andere rijstroken houden gewoon hun normale positie aan. Op die manier ontstaat er links een doorgang waardoor prioritaire voertuigen vlot tot bij een ongeval kunnen geraken.

Waarom niet over de pechstrook?

Op vele plaatsen in België is er geen pechstrook, is die niet breed genoeg voor de hulpdiensten om te passeren of wordt hij onderbroken door brugpijlers of andere hindernissen. Bovendien is het erg gevaarlijk om te rijden op een pechstrook, aangezien daar ook voertuigen met pech kunnen staan. Uit onderzoek blijkt dat het maken van een doorgang tussen de twee meest linkse rijstroken op de autosnelweg ervoor zorgt dat de hulpdiensten gemiddeld 4 minuten sneller ter plaatse zijn. Daarom stelt VAB voor om het vormen van een dergelijke spoedstrook ook in ons land wettelijk te verplichten, zoals dat ook in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland is (Rettungsgasse).

Tip

Hoe je dan wel precies op prioritaire voertuigen moet reageren kun je hier lezen, of kijk naar onderstaand filmpje.

Vorig artikel48u in de Luxemburgse Moezel
Volgend artikelDe geschiedenis van Audi