Een fietstocht is het ideale gezinsuitje. Voor je het weet is het fietshok te klein geworden, met eerst een fietskar, vervolgens een loopfiets, dan de eerste eigen kinderfiets met steunwieltjes en al snel kijken ze achterom waar je blijft: fietsen met kinderen.

Opeens is hij daar, die dag waarop de kinderen te groot zijn om nog in de fietskar plaats te nemen, maar nog te klein om al zelfstandig met een kinderfiets door het verkeer te laveren. Dan zijn er verschillende tussenoplossingen, waarbij de kinderen in alle veiligheid al kunnen wennen aan de kneepjes van het fietsen. Met een aanhangfiets bijvoorbeeld, die aan de bagagedrager of het fietszadel van de grotere fiets wordt bevestigd. Je kunt dergelijke fietsen al uitrusten met eigen naafversnellingen, waardoor je kind zijn trapsnelheid kan afstemmen op die van jou. Dat geeft de combinatie meer stabiliteit. De Add+ Bike van Roland geldt hier als bekendste keuze. Je vindt hem vanaf iets meer dan 300 euro.

In een overgangsfase, vanaf een jaar of drie, kun je ook opteren voor de Weehoo iGo. Die heeft het voordeel dat er ook modellen zijn om tot twee kinderen mee te nemen. De aanhanger is verstelbaar. Het basismodel heeft één plaats en kost een kleine 400 euro. De Weehoo iGo is meer een solide overgangsmodel van een fietskar naar vervoer op de fiets, de Add+ Bike is meer een eerste stap naar een eigen fiets.

Kinderfiets vastkoppelen

Al is zo’n Add+ Bike natuurlijk geen fiets op zich. Een koppelingssysteem als dat van FollowMe kan een goed alternatief bieden. Daarmee neem je de volledige kinderfiets op sleeptouw. Het voorwiel wordt stevig vergrendeld in een stalen constructie die invouwt wanneer je ze niet nodig hebt. In tegenstelling tot een aanhangfiets blijft er nog plaats over voor een kinderzitje of een fietstas op de fiets van pa of ma. Richtprijs: 250 euro.

Geef je kind het goede voorbeeld

De eerste keer in het verkeer is natuurlijk iets heel anders dan de eerste keer zonder steunwieltjes. Een goede helm is een must, net als een fluohesje, maar vooral: geef zelf het goede voorbeeld. Je kunt van je kind niet verlangen dat het de regels naleeft, wanneer je dat zelf niet doet. Voor een deel komen de verkeersregels op school aan bod, maar besteed daar ook zelf actief aandacht aan terwijl je met de kinderen op stap bent. Breng kinderen het belang bij van gezien worden in het verkeer, en dat ze oogcontact moeten zoeken met andere deelnemers in het verkeer. Met je arm geef je op een kruispunt de richting aan die je uit wilt. En liever te voorzichtig dan te roekeloos. Maar bedenk ook: een fietser heeft evenveel recht om zich in het verkeer te begeven als een automobilist.

Koop geen kinderfiets op de groei

Kinderen groeien razendsnel uit hun fiets. Dat slaat snel grote happen uit het gezinsbudget. We steunen van ganser harte de lokale fietsenwinkel, maar in de leeftijdscategorie tussen 6 en 14 jaar moet je rekening houden met meer fietsen dan je lief is. Vergeet ‘op de groei’, een kind moet comfortabel zitten op zijn fiets. En dan is het aanbod van een sportketen als Decathlon of een tweedehandswebsite wel interessant. De fietsen zijn degelijke allrounders, waarbij de prijs acceptabel blijft.

Vorig artikelZo wordt het design van je auto bepaald
Volgend artikelElektrische auto? Vraag nu een laadpaal in je buurt aan!